Jeśli ktoś choć trochę siedzi w temacie rpgów "niekomuterowych" nazwa ta nie jest obca.
Przez ostatni czas trochę nam się gildia skurczyła, dlatego szukamy nowych osób do wspólnej zabawy. Zawsze lepiej biegać w jakiejś własnej ekipie, części raidów wręcz nie da się ukończyć bez kilku osób, które jednocześnie muszą robić kilka innych rzeczy, więc przyjemnie byłoby mieć własne grono w którym od czasu do czasu można coś śmignąć. Żadny ts nie jest wymagany, jak ktoś chce - jest wbudowany voice chat w grze, jak nie - można pisać.
Gra jest z nazwy f2p, ale sporo contentu trzeba zakupić. Plusem jest to, że wszystko można kupić za punkty automatycznie zdobywane w grze (nie jakiś handel z innymi graczami, zwyczajna wymiana punktów wpadających podczas gry, a jak się chce to można je też trochę pofarmić).
Problemem gry jest stosunkowo mała populacja wynikająca z kiepskiego marketingu i ww. mechanizmu - można się zniechęcić, że na pewnych poziomach nie ma za dużo do roboty (gra podzielona jest na questy f2p i na oko z 40 paczek z questami). My (ja i kumple z gry) możemy ze swojej strony zaoferować pomoc w wyfarmieniu punktów na kilka paczek (na początku nie jest tak trudno, jest trochę bonusowych punktów i w dwa-trzy dni z naszą pomocą można kupić swoje pierwsze paczki).
Twórcy jednak nie olewają gry - każdego roku wychodzi kilka update'ów. Tylko w tym roku mieliśmy już trzy update'y - dwie nowe paczki questów, nową klasę i odświeżenie drzewek rozwoju niektórych klas, a wielkimi krokami nadchodzi kolejny update z nową paczką i odświeżeniem tropiciela - może nawet w tym miesiącu. Sporo osób narzeka na wyłączanie serwerów, ale to oznaka zaangażowanie twórców - jeśli mamy jakiś poważny błąd twórcy potrafią dać godzinę na dokończenie questów, wyłączyć serwery i za jakiś czas wypuścić patcha/hotfixa (oczywiście mowa o naprawdę poważnych problemach, resztę się robi na spokojnie, ale i tak czasem może to zdenerwować).
Nie jest to typowa gra mmo. PvP ledwo zipie, więc jego fani niech nawet nie myślą o niej. Otwartego świata znanego z większości mmów (w rozumieniu jednej wielkiej mapy pełnej wszystkiego) w sumie nie ma - mamy spore lokacje publiczne, wildernessy (mapy "dzikie", pełne mobów, widoczków, czasem mini zadań) i questów. Gra opiera się na systemie questów (dungeonów z nazwy). Każdy quest to ograniczona lokacja w której czeka nas konkretne zadanie - obrona npc, skradzienie księgi, zabicie przywódcy bandytów terroryzujących miasto, wysadzenie statków blokujących port itd. Wszystkie misje mają jakiś opis, tło fabularne. Zdarza się tak, że łączą się w mini kampanie lub tzw. chainy - kilka questów kręcących się wokół tego samego celu, dla przykładu walki ze złowrogą boginią Lolth. W questach czekają nas różne zadania i drogi ukończenia. Są ukryte przejścia, pułapki, zasadzki itd. Często występują cele opcjonalne, w różny sposób wpływające na grę. Są questy kilku, są i kilkudziesięciominutowe. W świecie gry występują różne plany tematyczne np. Shavarath - kraina demonów, lub Xoriat - plan "szalony". Jak się trochę odblokuje trudno się nudzić. Każdy quest ma 4 poziomy trudności: casual, normal, hard i elite, różniące się expem i lootem. Jak jeden okaże się za trudny zawsze można spróbować innego.
Oprócz zwykłego bicia częste są puzzle, labirynty, czy wbudowane w questy gry logiczne typu mastermind. Zdecydowanie propozycja dla ludzi nie przepadających za siekaniem jak popadnie. Czasem potrzebna jest koordynacja, wspólne zrobienie czegoś, zgranie się w czasie i czynnościach. Niektóre raidy wymagają więcej myślenia niż tępego klepania mieczem.
Oprócz typowych questów i raidów mamy kilka systemów craftingu bazującego na komponentach zdobywanych w różny sposób. Jest system challengy - kilkunastu wyzwań dających różne nagrody. Mamy stałe eventy okresowe, dla przykładu Risia Ice Games: system zimowy, z dodatkowymi minigrami typu jazda na łyżwach itp. Akutalnie mamy włączony piracki event Crystal Cove.
W grze mamy 14 klas i 12 ras, część na początku zablokowana, jednak nie wpływa to znacząco na rozgrywkę. Klasy można miksować do 3 w ograniczeniu do 20 poziomów (czyli suma trzech klas to maksymalnie 20 np. 12mnich/6tropiciel/2paladyn). W połączeniu z kilkoma drzewkami rozwoju daje to możliwość masy własnych buildów i kombinacji. Kto chce może się bawić, kto nie - skupić na jednej i nie będzie w żaden sposób gorszy. Każda klasa w inny sposób przydaje się w drużynie - tylko dzięki zbalansowanemu party da się w questach zwiedzić/zrobić wszystko. Część rzeczy dostępna jest tylko dla wybranych klas i tylko one mogą otworzyć opcjonalną drogę naprzód czy wykonać cel dodatkowy (np. tylko kapłan lub paladyn może błogosławić przeklęte ołtarze - cel poboczny dający dodatkowe xp i skrzynkę z lootem, tylko rogue lub artificer może robroić pułapki).
Maksymalny poziom postaci to 20, a dodatkiem jest 8 poziomów epickich - do 28. Budowa naszej postaci kończy się na poziomie 20 - wtedy dostajemy ostatni punkt do rozwoju postaci. Kolejne 8 poziomów daje bardziej bonusy międzyklasowe. Po osiągnięciu 20 możemy reinkarnować - zacząć wszystko od nowa, ale z lepszym buildem (więcej pkt na statystyki) i bonusem za poprzednie życia (np. jeśli byłeś barbarzyńcą dostaniesz na stałe więcej życia). Bonusy liczą się do 3 razy, więc maksymalnie silna postać to 14 klas x 3 bonusy - 42 życia, czyli trochę się trzeba napocić. Oczywiście nie trzeba tego robić, można wbijać poziomu epickie, bawić się questami epickimi, zdobywać nowy loot, badać end game content. A jak się znudzimy - reinkarnować i spróbować innej klasy, stylu walki, zachowując jednak wszystkie itemy (nic zdobytego na poprzednim życiu nie tracimy).
Epickie poziomy dają możliwość epickiej reinkarnacji (z lvl 28 do 20) oraz używania epic destinies - dodatkowych drzewek rozwoju, które można dwolonie zmieniać pomiędzy questami (są międzyklasowe i dodają różne bonusy/umiejętności).
Jakby ktoś miał pytania chętnie odpowiem. Tu, albo już w grze. Gram na serverze Ghallanda, nick Enerdhil.