DarkFall
DarkFall - gra uważana za następce Ultima Online, wydana przez studio Audiovisual Entertainment. Przez wielu uważana za świetną, spróbujmy sobie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak jest.
Zacznijmy od tego, iż w DarkFallu możemy zwiedzać ogromny świat, kilkanaście razy większy od świata w znanym MMORPG jakim jest World of Warcraft. Można przemierzać jaskinie, góry oraz przeróżne wyspy, między którymi mogą się toczyć bitwy klanowych statków, ale o tym nieco później. Oczywiście nie sterujemy postacią klikając na mapie tylko poruszamy się klawiszami WSAD oraz sami decydujemy jaki wymierzymy cios mieczem czy, w którą stronę wystrzelimy strzałę z łuku.
Świat DarFalla zamieszkuje sześć ras:
- Alfary - Mroczni Elfowie
- Orkowie i Mahirimowie (ludzie-wilki) - tworzą ze sobą sojusz
- Ludzie, Leśni Elfowie oraz Krasnoludy - tworzą se sobą sojusz
Brak jakiegokolwiek poziomu postaci może dziwić wiele osób, ale właśnie ta cecha wyróżnia tę grę spośród innych produkcji. Zamiast poziomów jest tutaj system umiejętności i statystyk, których jest naprawdę bardzo dużo, bo aż 500. Nie ma też możliwości wybierania z góry ustalonych klas postaci, np. mag czy wojownik oraz zawodów typu kowal czy alchemik. W DarkFall możemy być magiem, który walczy w ciężkiej zbroi i w wolnych chwilach wydobywuje rudę z kopalń. Możemy łączyć umiejętności w dowolny sposób, a ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia.
Kolejną ważnym czynnikiem jest dobrze rozdudowany craft czyli mówiąc prościej rzemiosło. Gracze mogą wytworzyć dosłownie każdą rzecz, która znajduje się w świecie gry. Warto wspomnieć coś o magii, która także nie została zaniedbana. Gracze mają do dyspozycji aż 160 czarów wśród, których znajdziemy zarówno buffy, debuffy oraz czary typowo ofensywne.
Jak w każdej innej grze MMORPG ważną rolę odgrywają cechy postaci (ich zanczenia w grze chyba nie muszę trłumaczyć):
- Strength - siła
- Vitality - witalność
- Dexterity - zręczność
- Quickness - szybkość
- Intelligence - inteligencja
- Wisdom - mądrość
Bardziej uważni czytelnicy zadają sobie pewnie pytanie jak powiększać cechy skoro w większości gier punkty te zdobywane są z poziomem postaci i następnie rozdawane? Otóż zastosowano tutaj bardzo ciekawe rozwiązanie. Przykładowo siła wzrasta wraz z używaniem oręża lub rąbaniem drzewa, a inteligencja wraz z używaniem czarów.
Przejdźmy teraz do bardzo istotnego aspektu gry, a mianowicie trybów PvP oraz GvG. Całą politykę tworzą gracze, którzy zawierają ze sobą pokoje oraz wypowiadają wojny. Po śmierci, nie ważne czy to z ręki potwora czy innego gracza, tracimy cały ekwipunek i nie ma jakiś magicznych przedmiotów, które temu zapobiegają. Walczyć może każdy z każdym w każdym miejscu oprócz stolic królestw, które są strefami non-pvp. W DarkFall istnieje pewna przeszkoda dla tych, którzy zabijają graczy ze swojej nacji bez żadnego powodu. Otóż ważną rolę odgrywa reputacja. Jeżeli zabijemy gracza z przeciwnego królestwa dostaniemy punkty reputacji, jeżeli zaś z przyjaznego zostanie nam ona odjęta i to dwa razy więcej niż moglibyśmy w rzeczywistości jej zdobyć zabijając wrogiego playera. Jeśli będziemy mieć za dużo złej relutacji, gracze z naszej nacji, bez problemu będą nas mogli zabić. Ważne jest to, że nic nie wyświetla się nad naszą postacią (żaden nick, gildia itp.), dopiero jak najedziemy na postać to pojawiają się te informacje. Dzięki temu możemy rozplanować atak na gracza, który nas nie widzi i zabić go nim ten się zorientuje co się dzieje.
Kolejną ważną sprawą są wojny pomiędzy gildiami czyli GvG. Są wyznaczone specjalne miejsca na założenie miasta należącego do danej gildii, o które później walczą inne - wrogie gildie. Aby zdobyć miasto, klan atakujący musi zniszczyć trzy obeliksy rozmieszczone na całej mapie, zaś broniący - no wiadomo, musi je obronić. Toczone są również bitwy na wodzie - o których już wspominałem na samym poczatku. Można zbudować tratwę lub wielkiego Galeona.
Jak w każdej grze i tutaj istnieją moby czyli potwory sterowane przez komputer. Najczęściej trenują na nich newbie (nie mylić z Noob), oraz zabija się je w celu zdobycia składniku na zaklęcia czy inne składniki potrzebne do wytworzenia miktury. Przejdźmy teraz do grafiki. No cóż, dla mnie osobiście grafika nie ma takiego dużego znaczenia. Ale myślę, że nikt nie będzie na nią narzekał w DarkFallu, choć cały czas wychodzą update'y poprawiające grafikę oraz dźwięki bo te nigdy nie były dobrze zrobione.
Podsumowując - DarkFall jest innowacyjną grą, która świetnie zastąpiła nieco przestarzałą Ultimę Online, trzeba przyznać, że tytuł ten potrafi naprawdę wciągnąć. Tutaj nie liczą się tak naprawdę godziny spędzone nad postacią (choć ma to zanczenie) tylko umiejętności gracza co jest moim zdaniem świetne.
Dodał: Cwieq.