Margonem
O Margonem mogę powiedzieć wiele. Że to jedno z moich pierwszych MMO, że to jedyne MMO przy którym wytrzymałem tak długo i że to najlepsza polska gra tego typu.
Moja przygoda z Margonem zaczęła się 28 lutego 2006 roku, chyba nawet kilka dni po starcie gry. Trwa do dziś. Przez moje ręce przechodziły postacie różnych profesji, jedna została okradziona i dałem sobie spokój, jeszcze inna mi się znudziła, ale co z tego, jeżeli potem i tak zakładałem następną?
Pierwsze grafiki zrobione na licencji RPG Makera XP i tak robiły wrażenie - płynna animacja dwu-centymetrowych postaci, walka turowa z późniejszym naciskiem na taktykę i odpowiednie używanie skillów. To wszystko znajdziesz w innych grach, ale innych gier nie robili tacy ludzie jak Thinker, Xentis, Zły Patryk i Cahir. Inne gry nie mają i nigdy nie będą miały takiego świetnego "indie" klimatu.
Od pierwszych chwil czułem, że Margonem jest grą niszową i mimo, że to uczucie zanikło, gra nadal potrafi wciągnąć, może dzięki przyłożeniu twórców do questów, których nie ma ogromu, ale świetnie budują klimat i historię naszej postaci, a może dlatego, że większość "starej gwardii" znam osobiście i dzięki tej grze zdobyłem również wielu realnych przyjaciół? Bo powiedz szczerze, co jest lepszego od posiedzenia z kolegami przy ognisku i luźnej pogawędki o wszystkim i o niczym? Pewne jest tylko to, że nie ma drugiej takiej gry i nawet jeśli pierwsze Twoje wrażenie to dzieci neo, nie martw się, graj dłużej, dojdź dalej. W Mythar zawsze znajdą się skorzy do pomocy ludzie, grający tylko po to, żeby się rozerwać i sobie pogadać lub razem dorwać jakiegoś herosa...
Wybacz, że się tak rozpisałem, ale chciałem opisać niepowtarzalny klimat polskiej gry. Teraz pozwól, że przejdę do opisu klas.
- Wojownik - Słowiański wojak, uwielbiający napić się miodu i odwiedzić czasami dom schadzek w Eder. Jego ulubionym odzieniem są ciężkie zbroje, a do eksterminacji hord Elancyjczyków wykorzystuje ciężkie bronie dwuręczne. Niewielu jest wojowników używających tarcz.
- Łowca - Rzadko odwiedza miasta, tylko po to, żeby sprzedać skóry, futra i spotkać się z przyjaciółmi trudniącymi się innymi zawodami. Najczęściej wybiera łuk i lekkie ubrania ze skór lub tkanin, może strzelać zatrutymi strzałami, ale magii nie używa. Łowcy wolą parzyć napary, aniżeli miotać ognistymi kulami, przed którymi swoją drogą całkiem nieźle się uchylają.
- Mag - Przemądrzały zielarz, który godzinami czyta księgi i zwoje, a na polu bitwy potrafi wykończyć kilku przeciwników naraz stawiając gigantyczną ścianę ognia. Magowie ubierają się w długie szaty z różnych bogatych tkanin, odkąd zaczynają rosnąć im brody, chodują je i pielęgnują, by później tradycyjnie zamiatać nimi ścieżkę i potykać się o nie na polu bitwy.
- Tropiciel - Według legendy, kiedyś z Dalekiej Północy przybył do Margonem stary druid. Gdy wędrował przez krainę natrafił na sielsko wyglądającą łąkę, założył tam osadę, w której dożył swoich dni, zapoczątkowując długą tradycję tropienia i oprawiania zwierząt. Tropiciele w odróżnieniu od łowców używają czarów jednak nie są to potężnie czary w postaci kuli ognia, a zaklęcia pomagające w tropieniu i celowaniu. Przedstawiciele tej profesji lubują się w używaniu różnego rodzaju kusz i ubieraniu się w długie wełniane płaszcze koloru ściółki, przez które mają mniejszą umiejętnośc uniku niż Łowcy, jednak rekompensuje to większa wytrzymałość i zdolności magiczne.
- Tancerz Ostrzy - Profesja wywodząca się z cygańskiej tradycji, uwielbia kolorowe stroje i tańce. Dzięki południowo-wschodniemu pochodzeniu tancerze są niezwykle zręczni, co pozwala im bez większego trudu posługiwać się dwiema brońmi. Nie używają magii, jednak potrafią unikać strzał i niektórych zaklęć. Niezywkle szybcy, ubrani w lekkie skórzane stroje w czasie gdy przeciwnik zaatakuje ich raz, mogą zadać mu trzy silne ciosy. Bardzo szybko wykańczają przeciwników, jednak lekkie uzbrojenie bardzo uzależnia życie tancerzy ostrzy od ich zręczności i skoczności.
- Paladyn - Święci wojownicy, od małego szkoleni do noszenia ciężkich zbroi i tarcz, ich umiejętność uniku jest znikoma, jednak blok to rekompensuje. Większość Paladynów używa jednoręcznych broni i tarcz. Do tego pancerz płytowy i twardy hełm. Paladyn wygląda jak chodząca forteca i jest to jak najbardziej jego zaleta.
W grze spotkamy również przeciwników specjalnych:
- Elita - Tutejsza odmiana bossa, lub po prostu przeciwnik z którego możemy zdobyć przedmiot unikatowy.
- Elita 2 - Silny boss, trzeba pokonać go w grupie kilku graczy, można zdobyć z niego przedmioty unikatowe, heroiczne i legendarne.
- Heros - Boss pojawiający się od czasu do czasu w różnych miejscach na określonym obszarze kilkunastu mapek, jest dość potężny i można zdobyć z niego cały zestaw unikatowego, heroicznego lub legendarnego uzbrojenia
- Tytan - Bardzo silna odmiana bossa, na mapkę z nim można wejść tylko posiadając nie większą różnicę poziomów niż 13 niżej i 13 wyżej. Jest bardzo duża szansa na zdobycie przedmiotu z tego przeciwnika i zawsze po pokonaniu go, zdobywa się przedmiot unikatowy lub potężniejszy.
Zalety:
- Klimat
- Przyjemna dla oka grafika
- Odmiany serwerów, od PVP do fabularnych RPG
- Ogrom umiejętności, brak ograniczenia poziomu i wielka kraina oddana do użytku graczy
- Rozbudowany system klanów i bractw
- Item Shop nie daje w zasadzie żadnej przewagi, można tam kupić np. buty na 30 poziom, które są gorsze od butów na 33 poziom.
- Naprawdę dobry support, administracja jest przyjazna i chce pomagać graczom.
- Wiele przedmiotów, przeciwnicy specjalni.
- Częste aktualizacje i cała masa eventów i konkursów.
Wady:
- Coraz większa popularność, przez co gra się rozwija, ale pojawia się coraz więcej dzieci neo.
- Serwery nie są najwyższej klasy, przez co raz na kilka miesięcy gracze niektórych światów nie mogą wejść do gry przez kilka godzin.
- Niedawno wprowadzone pokazywanie ekwipunku w profilu na forum.
Podumowując - Margonem to wciągająca, oryginalna, rozbudowana gra, której urok i klimat niestety powoli zabija coraz większa liczba graczy.
Za to, jak ta gra wyglądała kiedyś dałbym 5/5. Za to, jak wygląda teraz, dam 4/5. Zagrać warto, ale jeżeli nie lubisz 2D i walki nastawionej na taktykę, nie próbuj nawet grać, bo Ci się zwyczajnie nie spodoba.
Pozdrawiam, Hurin ze świata Classic.
autor tekstu: RedGuy
Tu byłem. Duch.