Meridian 59
Meridian 59 to jedna z pierwszych gier MMORPG (przez wielu uznawana za pierwszą z gatunku MMORPG, pomijając MUD-y i inne bardzo wczesne produkcje), której historię można liczyć od 1996 roku. Jest to jedna z bardzo niewielu gier, które przetrwały tak długą próbę czasu, wciąż ciesząc satysfakcjonującą rozgrywką słynącą z wybitnego PvP.
Warstwa Fabularna
Historia gry opowiada o starożytnym imperium kolonizującym kosmos. Tytułowy Meridian 59 to jedna z nowych kolonii, do których udało się dotrzeć kosmicznycznym wędrowcom. Pomimo na pozór futurystycznej tematyki fabuła została osadzona w klimacie magii i miecza. Postać gracza może być wyłącznie człowiekiem, jednak w grze nie zabrakło całej gamy wszelakich istot z kalejdoskopu high fantasy.
Gracz wciela się w rolę jednego z mieszkańców tego nowego świata, który, jak się okazuje, wcale nie jest już taki nowy. Setki lat wcześniej kolonizatorzy stracili kontakt z domem i zostali zmuszeni do pozostania w świecie, który okazał się wyjątkowo nieprzyjazny. Zagrożeniem okazały się nie tylko czychające w mroku potwory, ale także zmuszona do stagnacji społeczność, z której zrodziły się potężne miasta i jeszcze potężniejsze konflikty polityczne. Do tego wszystkiego dokłada się plaga nieumarłych, która zagraża wszystkiemu co żywe.
Rozgrywka
Meridian 59 w swoim czasie był prekursorem masowego, płynnego PvP, które pozbawione było problemów z lagami. W grze zawarto system sprawiedliwości, który dodatkowo gratyfikuje krwawe starcia pomiędzy graczami. Sama walka jest zręcznościowa i odbywa się w czasie rzeczywistym tak, jak pozostałe fragmenty gry. Każda z postaci może opowiedzieć się po jednej ze stron politycznego konfliktu, a co za tym idzie, stać stać się wrogiem przedstawicieli wszystkich pozostałych stronnictw (wliczając graczy i NPC).
Tworząc postać, możemy rozłożyć punkty statystyk wedle uznania, a także wybrać początkowe umiejętności i zaklęcia. Rozwój postaci nie polega na niemal tradycyjnym dziś systemie zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia i odblokowywaniu nowych umiejętności przypisanych do konkretnych klas postaci. Wszystkie atrybuty i zdolności rozwijamy indywidualnie, zwyczajnie z nich korzystając. Nie ze wszystkimi jednak jest tak łatwo. Podniesienie maksymalnej wartości punktów zdrowia postaci wymaga odnalezienia i pokonania wyjątkowo trudnych przeciwników, a podniesienie pułapu punktów magii może się odbyć wyłącznie dzięki zdobyciu przez bohatera specjalnych zasobów many ukrytych w świecie gry.
Każda z postaci może ogłosić przynależność do co najmniej jednej ze szkół objętych patronatem starożytnych bóstw. Uczniowie każdej z nich otrzymują dostęp do konkretnych umiejętności specjalnych, które mogą trenować i rozwijać. Co najciekawsze, każda z postaci może należeć do dowolnej liczby szkół i rozwijać wszystkie zdolności równolegle.
Część rozgrywki ciągle odbywa się w trybie tekstowym. Dla przykładu, aby rozpocząć wykonywanie misji, musimy skorzystać ze specjalnej komendy na czacie, równocześnie znajdując się w zasięgu zleceniodawcy.
Technikalia
Styl graficzny tej produkcji zatrzymał się w czasach, w których powstała. Gracze podejmują się zabawy w prostym, a równocześnie niesamowicie rozbudowanym trójwymiarowym świecie.
Za tą przełomową w swoich czasach produkcją stoją ludzie z nieistniejącego już studia 3DO. Jednym z programistów pracujących nad grą był John Hanke, czyli człowiek obecnie kojarzący się przede wszystkim z Niantic, Google Earth oraz Pokemon Go.
Meridian 59 jest całkowicie darmową grą pozbawioną nawet mikropłatności (funkcjonuje jako open source).