Ultima Online
Ultima Online to gra wydana 20 kwietnia 1997 roku przez firmę Origin. Tym samym jest jedną z najstarszych MMORPG. Mimo upływu lat niewiele jest tytułów, które mogłyby rywalizować z omawianym klasykiem pod względem otwartości świata i swobody poruszania się w nim.
Współcześnie wydawane gry są coraz prostsze, ograniczają wpływ gracza na wirtualny świat do minimum, przez co rozgrywka sprowadza się do tego, aby siedzieć kilka godzin dziennie wciskając F1, F2, F3. Dzięki takim trendom panującym na rynku Ultima Online wciąż znajduje swoją niszę. Po pierwsze wciąż działając sukcesywnie jako gra płatna. Po drugie dając zabawę graczom na niezliczonej ilości prywatnych serwerów, na których rozgrywka jest często mniej lub bardziej modyfikowana względem oryginału.
Nie można też zapominać o tym, że to właściwie na potrzeby określenia rodzaju rozgrywki w UO, powstało popularne ostatnio określenie „sandbox mmorpg”.
Ultima, a nieubłaganie płynący czas.
Na przestrzeni kilkunastu lat omawiany tytuł przechodził liczne ulepszenia i rozszerzenia. Zostało wydanych dziewięć oficjalnych dodatków. Wśród ogromu zmian jakie się dokonały warto zauważyć wprowadzenie w 2001 roku klienta gry w wersji 3d. Również świat gry przeszedł wiele modyfikacji, takich jak: możliwość gry elfami oraz gargulcami, dziesiątki nowych lochów, nowe kontynenty, nowe umiejętności, przedmioty, możliwość walki na otwartym oceanie za pomocą uzbrojonych w armaty okrętów. To tylko przykłady zaszłych zmian, które obrazują jak znaczną transformację przeszła gra.
Otwarty świat gry, swoboda gracza: co to właściwie znaczy?
Przede wszystkim system rozwoju postaci w UO jest oparty na rozwijaniu umiejętności oraz atrybutów. Nie ma tu ani klas postaci, ani również poziomu doświadczenia. To daje graczowi niemal nieograniczony możliwości co do kreacji bohatera.
Chcesz być magiem/kucharzem? Skrytobójcą walczącym dwuręcznym mieczem? Może zwyczajnym kowalem, który trudni się handlem? - wybór należy do Ciebie.
Wraz z używaniem konkretnej umiejętności staje się ona coraz silniejsza, efektywniejsza. System ten jest chyba najbardziej logicznym jaki można zastosować w grze RPG. Sprowadza się to do tego, że gdy rzucamy zaklęcie rośnie nam umiejętność odpowiedzialna za magię (lub nekromancję) oraz inteligencja.
Kolejnym aspektem świadczącym o swobodzie gracza jest możliwość przebudowywania świata gry poprzez wznoszenie budynków. Możliwości i w tym przypadku jest wiele, mamy możliwość zaprojektowania naszego domostwa od samych podstaw. Co za tym idzie decydujemy o kształcie i rodzaju ścian, umeblowaniu - wszystko zależy od naszej inwencji.
Na koniec zostawiłem sobie jeden z najważniejszych elementów Ultimy, mam tutaj na myśli PvP.
Walka między graczami jest możliwa na obszarze stanowiącym 99% całej mapy, żeby nie było zbyt nudno to śmierć jest równoznaczna ze stratą całego ekwipunku, który mamy przy sobie. To właśnie jest prawdziwym smaczkiem UO, gra potrafi przyprawić o szybsze bicie serca. Ten aspekt jest również skuteczniejszym odstraszaczem graczy z tak zwanego „pokolenia WoW-a”, niż przestarzała grafika.
Reasumując, Ultima to gra ponadczasowa, która mimo swojego wieku wciąż bawi tysiące graczy na całym świecie. Jest to tytuł obowiązkowy dla każdego, kto uważa się za znawcę gatunku MMORPG.
Tu byłem. Duch.