Anarchy Online

Opis gry keyboard_arrow_down
Anarchyonline
2,61 / 5

36 głosów

Anarchy Online to już leciwy mmorpg, który jednak dzięki kilku unikalnym aspektom utrzymuje się na rynku już od 2001 roku.

AO jest osadzone w bardzo specyficznym świecie, który jednak bez problemu wpisuje się w grono gier w realiach Sci-fi. To zdecydowanie pierwszy z tych aspektów, który zapewnił "Anarchii" ugruntowane miejsce na rynku. Do dzisiejszego dnia jest to bardzo konkurencyjna cecha tej gry, gdyż zdecydowana większość wydawanych MMORPG-ów to gry w klimatach fantasy.

Przejdźmy teraz do konkretów - zacznijmy od tworzenia postaci. Tutaj od razu miłe zaskoczenie, gdyż mamy do wyboru 14 profesji (12 w przypadku grania na darmowym koncie) oraz 4 rasy. Może początkowo nie wydaje się to aż tak imponujące, ale trzeba dodać tutaj, że wybór rasy ma ogromne znaczenie i nie jest to - jak w większości MMORPG-ów - kwestią wyłącznie wyglądu.

Jakie ma to znaczenie? Już wyjaśniam: każda klasa jak i rasa postaci ma przypisaną "łatwość" rozwoju danych cech, statystyk i umiejętności. Po stworzeniu postaci te „łatwości” rozwoju danych cech klasy i rasy nakładają się na siebie.

Jeżeli chodzi o rozwój postaci to po każdym zdobytym poziomie doświadczenia otrzymujemy pulę punktów do rozdysponowania na dane umiejętności i cechy. Brzmi banalnie? Może i tak, ale nie mówimy tu jedynie o cechach typu STR, AGI, INT, STA znanych z większości gier. Do rozwoju mamy takie umiejętności jak pilotaż pojazdów latających, rozbrajanie pułapek, walkę jednocześnie dwoma broniami jednoręcznymi, walkę jednoręczną bronią obuchową, czy pistoletem maszynowym(SMG).

Jak widać rozwój postaci jest skomplikowany pod względem ilości i różnorodności cech do trenowania, zatem czego innego można by się spodziewać po naszym ekwipunku?

Tutaj także będą panować takie określenia jak różnorodność i rozmaitość. Nawet na darmowym koncie ilość dostępnego ekwipunku w postaci broni, pancerzy jest po prostu oszałamiająca. Jakby tego było za mało do usprawnienia naszej postaci mamy jeszcze implanty, chipy oraz mnóstwo różnych rzeczy, które ciężko sklasyfikować, co nie znaczy jednak, że są mniej użyteczne od pozostałych.
To jest właśnie kolejny aspekt, który sprawił, że AO tak dobrze dalej sobie radzi na jakże ciężkim rynku MMORPG.

Jeszcze słowo na temat PvP i PvE zanim przejdę do omówienia świata oraz klimatu panującego w AO.
PvE oferuje na prawdę multum contentu i praktycznie od 1 do 220 lvl-u jest co robić, do czego dążyć. Unique bossy, dyna bossy, dungeony, questy solo jak i drużynowe i to wszystko rozsiane na imponującej pod względem wielkości mapie.

Co do PvP to mamy duele, strefy z otwartym PvP (zdecydowanie jest ich za mało) oraz dodatkowe systemy tego typu rozgrywki jak chociażby Notum Wars - walki o drogocenne pola notum pomiędzy organizacjami graczy.

Jednak hardcore'owi gracze PvP przyzwyczajeni do open pvp i full lootu nie odczują tu moim zdaniem prawie żadnych emocji w walkach z innymi graczami. Wiele osób z pewnością się ze mną nie zgodzi, ale moim zdaniem najsilniejszą stroną AO jest PvE, a PvP stanowi jedynie miły dodatek podczas pobytu na Rubi-ka.

Przejdę teraz do opisu pokrótce strony fabularnej Anarchii. Tak więc zostajemy rzuceni w wir wydarzeń, krążących wokół konfliktu pomiędzy wielką korporacją Omni-Tek, a jej przeciwnikami - klanowiczami. Gracz może zdecydować się na dołączenie do jednej z tych dwóch frakcji, może również pozostać neutralny (nie polecam tej opcji nowym, gdyż neutrale mają większy problem ze zdobywaniem sprzętu). Podstawową różnicą pomiędzy Omni-Tekiem, a klanowiczami jest klimat obu frakcji. Omni-Tek to super-korporacja ze z stolicą w Rzymie, gdzie królują gigantyczne wieżowce.

Potęgę Omni-Teku ,a także jej rygor względem członków frakcji widać na każdym kroku. Praktycznie każda placówka OT jest przedstawiona jako dobrze zorganizowana i dynamiczna. Frakcja OT pracuje jak dobrze naoliwiona maszyna, nad naszymi głowami ciągle latają większe lub mniejsze transportowce pomiędzy poszczególnymi placówkami. Jaki jest stosunek Omni-Teku do mrówek pracujących na rzecz korporacji? Wystarczy tu chyba tylko zacytować napis ze ściany Omni-Ent - „NO BLEEDING”.

Klan jest zupełnym przeciwieństwem konkurencyjnej frakcji. Tutaj w Atenach, które swoją drogą wyglądają jak postapokaliptyczna osada, panuje wolność.

Przejdźmy teraz do grafiki, muzyki oraz oprawy dźwiękowej. Nie ma co ukrywać - to obecnie największe wady Anarchii Online. Grafika jest przestarzała, a momentami nazwał bym ją nawet „kwadratową” - przez co mam na myśli, że dokładnie możemy dostrzec polygony tworzące dane obiekty. Zmiana silnika zapowiadana jest przez Funcom na 2010 rok i muszę powiedzieć, że screeny z AO w nowej otoczce prezentują się smakowicie. Co do muzyki i dźwięków to oceniłem bym jest po prostu jako średnie.

Reasumując: jeżeli szukasz prostej rąbanki to zdecydowanie nie jest to gra dla Ciebie. Skomplikowanie i rozbudowanie gry, jak i samego rozwoju postaci wymaga dogłębnego zapoznania się z mechaniką gry przed rozpoczęciem pierwszej sesji.

Jednak, gdy zrozumiesz już podstawy i zasady rządzące AO to gra odwdzięczy się niesamowitą ilością funu z PvE, PvP, a nawet z samego faktu z „wciśnięcia” (już niedługo zrozumiesz wagę tego słowa, jeżeli oczywiście rozpoczniesz swoją przygodę na Rubi-ka) nowej strzelby na swojego avatara.

YL

Tu byłem. Duch.

6 komentarzy