Wurm online

Opis gry keyboard_arrow_down
Wurmonline
3,43 / 5

Wurm online to gra ze złożonym systemem konta premium, wykonana na profesjonalnym poziomie. Pozwala ona dosłownie na wszystko, co by mógł zrobić człowiek w późnym średniowieczu. Została zrobiona przez tą samą osobę, która stworzyła Minecrafta, a sama gra szybko się rozrosła z małego projektu i teraz team pracujący nad grą liczy kilkanaście osób.

Czym się ta gra różni od pozostałych sandboxów? Przede wszystkim, opiera się na realizmie. Realizm jest tutaj cechą najważniejszą, wszystko, co można zrobić w normalnym świecie można i tu, zwierzęta są odpowiednio silne, całość posiada bardzo rozbudowany ekosystem (NIE dotyczy to jedynego darmowego serwera, tam zwierzęta pojawiają się znikąd). Realizm ten podkreśla to, że rodzajów minerałów które można wydobyć oraz ich stopów nie sposób wymienić - tego są dziesiątki. Podobnie ma się rzecz nawet z drewnem - każdy jego rodzaj ma swoje unikatowe właściwości, na przykład z wierzbowego robi się najlepsze łuki i wędki, a z cedrowego najtrwalsze narzędzia (co jest o tyle istotne, że wszystko podczas używania uszkadza się i w końcu niszczy, a naprawa przedmiotów obniża jego jakość). A skoro jesteśmy przy jakości - przedmioty użytkowe i niektóre nieużytkowe da się ulepszać, aby na przykład lepiej nimi walczyć, wolniej się zużywały, efektywniej wydobywały minerały itd. Aby przeżyć trzeba jeść i pić, bez tego można nadal wykonywać czynności, ale kondycja potrzebna do wszystkich czynności regeneruje się w ślimaczym tempie.

Zawsze zaczynamy grę na serwerze Golden Valley. Jest on mocno ograniczony i jako jedyny darmowy, ale ze względu na jego wielkość i zaludnienie nie warto na niego w ogóle zwracać uwagi. Serwery z abonamentem są dwa, możemy pomiędzy nimi się przenosić, ale ilość tego typu akcji jest ograniczona do 4. Pierwszy z nich to freedom - serwer dla budowniczych z zablokowaną walką PvP w każdym miejscu, ale z możliwością jej dobrowolnej aktywacji. Drugi za to to wild - tu walka PvP nie jest ograniczona, występuje także RvR - 3 królestwa walczące ze sobą, dwa konflikty - jeden o wiarę, drugi o terytoria. Ze względu na specyfikę gry, linia frontu nie jest wytyczona na stałe, każde zdobyte lub zniszczone miasto przesuwa ją na korzyść danego królestwa. Oczywiście każde królestwo ma swojego króla i radę, są nimi gracze.

Na świat gry możemy oddziaływać w dowolny sposób - jeśli chodzi o grunt, to każde jego "pole" ma swój slope, a każdy slope to cztery centymetry - daje nam to ogromne możliwości, bo modyfikować teren możemy z niezwykłą dokładnością. A jest to o ile istotne, że dom można zbudować na płaskim lub niemal płaskim terenie, podobne restrykcje działają również na uprawę roli i inne budynki. Slope jest też ważnym elementem obrony - jeśli odpowiednio zaniżymy lub podwyższymy teren, nasza osada będzie trudniejsza do zdobycia. Jeśli będziemy kopać głęboko, w końcu zobaczymy komunikat "you hit rock" - jest to sygnał, że właśnie udało się dokopać do skały. Teraz wystarczy tylko ze wszystkich czterech rogów usunąć ziemię, i już mamy przed sobą skałę. Możemy wziąć kilof i zacząć kopać, co już odbywa się bardziej "zerojedynkowo" - po określonej ilości uderzeń kilofa o skałę nasza kopalnia powiększy się o jedno pole, choć nadal można w naszych kopalniach obniżać i podwyższać teren o pojedyncze slope.

Przejdźmy do umiejętności. Ich system jest czymś, co bardzo mocno wyróżnia Wurma - wykonywania wszystkiego można się nauczyć tylko przez ćwiczenia. W przypadku każdego atrybutu wygląda to inaczej - aby trenować na przykład drwalnictwo, oczywiste jest, że musimy ścinać drzewa, ale już w przypadku walki mamy więcej możliwości. Przede wszystkich, przy założeniu, że walczymy z czymś defensywnie za pomocą długiego miecza, to rozwijamy jednocześnie skille odpowiedzialne za walkę, walkę defensywną, korzystania z mieczy, z długim mieczy oraz nieco bardziej standardową zręczność i siłę. Łącznie skilli jest ponad 100, a ich rozgałęzienia można liczyć w nieskończoność.

A jak wygląda walka? Na początku nie mamy na nią żadnego wpływu. Jedyne, co możemy robić, to patrzeć, jak nasz wojak walczy i ewentualnie uciec/skoncentrować się bardziej na walce. Kiedy osiągniemy odpowiednie umiejętności w posługiwania się daną bronią, pojawia się coraz więcej opcji taktycznych. Na początku jest to 7 stref trafień, potem jeszcze dodatkowo się one rozdzielają na jeszcze więcej, a finalnie otrzymujemy dostęp do ataków specjalnych. Przy okazji walki wychodzi na jawa jedna rzecz - nie ma tu punktów życia. Po prostu nie ma, nasz stan określa tylko ograniczenie regeneracji kondycji, negatywne efekty (jesteśmy ranni w nogę - wolniej się poruszamy, w oko - gorzej widzimy itd.) oraz miejsce położenia, typ i głębokość rany. To ostatnie jest o tyle ważne, że o ile rany very light i light regenerują się same, to już bad i severe z czasem się pogarszają i nieleczone mogą doprowadzić do śmierci.

Przejdźmy teraz do grafiki. Ta też mocno stawia na realizm i wygląda tak, jakby ktoś poszedł do lasu/kopalni, sfotografował materiał na przyszłe tekstury i potem wprowadził je do gry. W rezultacie wygląda to bardzo dobrze, szczególnie, że zasięg widzenia jest gigantyczny, co ma znaczenie takie, że niektóre góry to prawdziwe giganty i widać je niemal z każdego miejsca na świecie. Jedyna rzecz, do której można się przyczepić, to animacje. Z muzyką jest dobrze, szczególnie jeśli chodzi o odgłosy otoczenia, ale niektóre dźwięki są zbyt głośne w porównaniu do innych (na przykład odgłos, który daje piła).

Podsumowując - Wurm online to jedyna w swoim rodzaju gra, nieporównywalna z niczym innym. Zapewnia wyjątkowe wrażenia, ale z drugiej strony nie jest zbyt przyjazna dla początkujących graczy - a to z powodu interface oraz tego, że złożoność gry jest tu największym jej problemem - uczucia bycia całkowitym newbie mijają dopiero po około miesiącu grania!

Ocena: 9+/10
Grywalność:
Minusy:
-animacje
-serwer startowy skutecznie odstrasza...
-...podobnie jak interface...
-...i aż zbyt wielka złożoność gry
-niektóre dźwięki

Zobacz także

18 komentarzy