11 gier MMORPG bez klas postaci
Klasy postaci to nieodłączna część każdego MMORPG... tak się przynajmniej wydaje, bo na rynku istnieje niewielka grupa tytułów, które zdecydowały się na tzw. “bezklasowość”.
Oto 11 takich gier.
Legends of Aria
Listę zaczynamy od Legends of Aria – MMORPG z 2018 roku (w 2019 roku nastąpiła transformacja na Free-To-Play), który na prawo i lewo chwali się swoim sandboxowym podejściem do rozgrywki. Jako że nie ma tutaj postaci oraz levelów, postać kreujemy poprzez rozwijanie umiejętności. Jest ich ponad trzydzieści, więc możemy “zbudować” naprawdę unikatowego bohatera lub bohaterkę.
Mortal Online
Bardzo podobnie wygląda to w Mortal Online, który oferuje pełną wolność w tworzeniu postaci. Nikt nie narzuca nam z góry, jaką klasę mamy wybrać. Dzięki ogromnej ilości “ścieżek” możemy zostać wojownikami specjalizującymi się w mieczach, albo toporach, albo obuchach, albo włóczniach. A może marzy się wam się kariera Maga? Albo Craftera? Albo Złodzieja? W Mortal Online możemy być wszystkim.
Darkfall
Nie ma znaczenia, czy chodzi o Darkfall Online, Darkfall: Rise of Agon czy Darkfall: New Dawn. Każdy z tych MMORPG-ów nie posiada standardowego systemu klas. Gramy tak jak chcemy, a nie jak chcą tego producenci. W tym sandboxie wybór kreowania postaci jest pozostawiony graczu. Możemy wybrać dowolną umiejętność (lub umiejętności), bronie oraz armory. Wojownik-Mag? Kowal-Odkrywca? Proszę bardzo.
Gloria Victis
Szukając bezklasowego MMORPG, wcale nie musimy spoglądać na Amerykę czy Azję. Taka gra istnieje w naszym kraju i nazywa się Gloria Victis. Ten doskonale wszystkim znany tytuł pozwala na “bezklasowy system rozwoju z pełną swobodą doboru ekwipunku – od Ciebie zależy, czy Twoja postać będzie strojnym szlachcicem, znanym z mistrzostwa w szermierce długim mieczem, strażnikiem w brygantynie z zabójczą halabardą w dłoniach czy rolnikiem, dbającym jedynie o owoce swojej pracy”.
Life is Feudal: MMO
Jeśli już wspomnieliśmy o Glorii Victis, to warto tutaj również umieścić Life is Feudal: MMO, który również nie ma typowego– dla naszego gatunku – ekranu z wyborem konkretnej klasy postaci. Zamiast tego istnieją profesje oraz całkowita wolność w ich rozwijaniu. Profesje możemy dowolnie łączyć i zostać tym, kim chcemy.
RuneScape
RuneScape to chyba największy i najbardziej znany MMORPG na świecie, który porzucił klasy postaci na rzecz wolności. Do dyspozycji mamy ponad dwadzieścia umiejętności, które możemy dowolnie rozwijać/trenować w dowolny sposób. Mamy “Attack”, amym “Ranged”, mamy “Magic”, “Cooking” oraz “Thiefing” Ale mamy takżę takie rodzynki jak “Summoning”, Firecamping” czy “Runecrafting”. Możecie skupić się na maksowaniu jednego skilla, albo kilku, albo wszystkich naraz. Wybór należy do was i tylko do was.
Albion Online
Przykład Albiona pokazuje, że można stworzyć bezklasowego MMORPG i osiągnąć sukces (pół miliona aktywnych graczy miesięcznie). Przecież tutaj, przy kreowaniu postaci, nie mamy możliwości wyboru Wojownika, Maga, Kapłana, Łucznika czy kogokolwiek innego. O tym kim będzie nasz bohater/bohaterka decydujemy… ekwipunek (“w Albion Online jesteś tym, co nosisz”) oraz Tablica Przeznaczenia pozwalająca odblokowywać wybrane przez nas gałęzie rozwoju.
Haven & Hearth
Mała niepozorna gierka, która posiada niewielką, aczkolwiek bardzo oddaną społeczność (pochodzą głównie z Rosji, Stanów Zjednoczonych… i Polski). Haven & Hearth to prawdziwa perełka, a przy tym jeden z największych sandboxów MMORPG na rynku. Nie ma tutaj klas postaci, nie ma głupich questów, nie ma prowadzenia za rączkę. “System nie narzuca żadnych ograniczeń co do umiejętności. Jeśli poświecimy wystarczająco dużo czasu to można być mistrzem we wszystkim.”
Project Gorgon
Nie zapominajmy także o drugim najlepiej ocenianym MMORPG na Steamie (87% pozytywnych recenzji). Project Gorgon również chwali się wolnością wyboru, która pozwala “wytyczać własne ścieżki poprzez eksplorację oraz odkrywanie”. Budowa postaci jest oparta o umiejętności, które można ulepszać i dowolnie łączyć, a co za tym idzie, tworzyć niesamowite/unikatowe klasy. Twórcom Gorgona, którzy wychowali się na starych tytułach MMORPG, nie podoba się, żeby ktoś odgórnie wyznaczał nam, kim mamy grać.
Mabinogi
Kolejną grą, która nie posiada standardowego systemu klas jest Mabinogi (nie mylić z Mabinogi Heroes). Słodka, aczkolwiek trochę zapomniana produkcja od Nexonu, w której rozwój postaci zależy od Talentów. Możemy skupić się na jednym z nich, albo – jeśli obrana ścieżka nie będzie nam odpowiadać – nauczyć się innych. Nikt nam niczego nie zakazuje. Budowanie postaci jest tutaj wielowymiarowe i nie zamyka się tylko na jednej płaszczyźnie. Dlatego właśnie Mabinogi wylądował na tej liście.
Wurm Online
Survival, symulator, sandbox. Jednym słowem – Wurm Online. Otwarty świat, interaktywny i cały czas zmieniający się krajobraz (“drzewa można ściąć, by znów je posadzić, ziemię kształtować, tworząc doliny i wzgórza, w górach drążyć jaskinie lub podziemne przejścia”), a do tego brak odgórnych klas postaci. W zamian dostajemy możliwość nauki różnorakich umiejętności, dzięki którym możemy zostać… kim chcemy. Od budowniczego statków, po kucharza, drwala, kapłana, botanika itd.
Znacie inne "bezklasowe" gry? Wpisujcie w komentarzach:
***