5 najlepszych MMORPG z 2004 roku, które wciąż nadają się do grania

1 horz

Po miesięcznej przerwie (spowodowanej Bożym Narodzeniem, Sylwestrem i naszym lenistwem) wracamy z naszymi toplistami. 

Zaczynamy jednak nietypowo, bo od rankingu najlepszych gier… z 2004 roku. O co chodzi? Po prostu co jakiś czas będziemy publikować najlepsze produkcje MMORPG z konkretnego roku (2004, 2005, 2006 itd.), które wciąż działają i które wciąż nadają się do grania. 

Zdziwicie się, ile z takich tytułów – pomimo swojego zaawansowanego wieku – oferuje grywalność dużo większą niż obecne "next-geny" z Chin i Korei Południowej. 


5. Kal Online

(data premiery: 6 listopada 2004)

W 2004 roku wyszło mnóstwo gier, ale do czołowej piątki wrzuciliśmy kogoś niemedialnego, który mimo wszystko radzi sobie nieźle na rynku. Widocznie Kal Online nie jest potrzebna uwaga amerykańskich (lub jakichkolwiek innych) serwisów. Nawet bez nich gromadzi oddaną grupę fanów, którzy zarabiają na producentów i funkcjonowanie serwerów. 

Największą zaletą (albo wadą) Kal Online jest jednak grind… hardkorowy grind, który dla nowej generacji graczy jest czymś odstraszającym. Twórcy gry nie ugięli się jednak pod naciskiem causali. Pozostali wierni swoim wartościom, dzięki czemu Kal Online jest teraz wyjątkowym tytułem, który cechuje się dodatkowo wielkim przywiązaniem do japońskiej kultury. Bez słodkości i głupich wstawek. Zdecydowanie warto w niego zagrać. 

4. EverQuest 2

(data premiery: 9 listopada 2004)

Na liście nie mogło też zabraknąć EverQuest 2, który ani sekundę nie był „zagrożonym” MMORPG, któremu groziło zamknięcie serwerów. Można nawet rzec, że 15 lat upłynęło pod znakiem mniejszych lub większych sukcesów, o czym najlepiej świadczy ilość wydanych dodatków (ponad dwadzieścia!!!) oraz konsekwentny model biznesowy, który pomimo „udawanej” darmowości gromadzi odpowiednią dużą liczbę graczy. 

EQ2 to bez wątpienia jeden z najzdrowszych „piętnastolatków” dostępnych na rynku. Wiele tytułów chciałoby znajdować się w takiej kondycji w tym wieku. Szkoda, że EverQuest Next nie doszedł ostatecznie do skutku, ale to może i dobrze. Przynajmniej EQ2 wciąż żyje. 

3. Knight Online

(data premiery: 17 sierpnia 2004)

Stary, ale jary MMORPG. Z boku Knight Online może wygląda nieco archaicznie i nieatrakcyjnie dla oka, ale pod spodem kryje się gra, którą pokochały miliony osób. Głównie z Turcji (to właśnie gracze z tego kraju stanowią 70-80% całej bazy użytkowników), ale swoją cegiełkę dołożyli również Polacy, których też można licznie spotkać w KO. 

Knight Online to przedstawiciel tzw. starej szkoły robienia MMORPG, dlatego oprócz grindu spotkacie tutaj wielki nacisk na system PvP, któremu jest podpoprządkowany praktycznie cały end-game. Zamiast rajdów czy dungeonów (jak to widzimy obecnie) bijemy się na wielkich mapach z innymi graczami. 

Najważniejsze jednak, że pomimo tak zaawansowanego wieku Knight Online nadal jest mega popularny. Wejście na serwer – z darmowym kontem – w godzinach wieczornych graniczy z cudem. Nowe serwery też powstają jak grzyby do deszczu (w minionym tygodniu otwarto aż trzy nowe światy).

2. Lineage 2

(data premiery: 27 kwietnia 2004)

Lineage 2 istnieje od 15 lat i nadal oferuje ponadprzeciętną grywalność, które próżno szukać w nowych „pięknych” tytułach. 

Z L2 jest tylko jeden problem. Prywatne serwery cieszą się tutaj większą popularnością niż globalna/oficjalna wersja gry, którą wydaje NCSoft. To jednak niewiele zmienia w naszym rankingu, bo oceniamy grę z perspektywy „roku urodzenia”, a nie to, na jakich wersjach radzi sobie lepiej lub gorzej. Lineage 2 to Lineage 2. Legenda gatunku MMORPG, która po 15 latach ma się znakomicie. 

1. World of Warcraft

(data premiery: 23 listopada 2004)

Sami widzicie, że 2004 roku był fantastycznym rokiem dla gatunku MMORPG. EverQuest 2, Kal Online, Knight Online, Lineage 2, no i oczywiście World of Warcraft. Dzieło Blizzarda, chcąc nie chcąc, musiało zająć pierwsze miejsce w tym rankingu, mimo że ostatnio ma swoje problemy i coraz więcej osób opuszcza świat Azeroth na rzecz innych MMORPG-ów. Nadal mamy jednak do czynienia z tytułem, który wyznacza trendy i który ma kilka (???) milionów aktywnych użytkowników. 

Nie przeszkadza nawet fakt, że w tym roku WoW będzie obchodził 15. urodziny. Dzięki regularnym aktualizacjom i upgrade’om graficznym, World of Warcraft spowolnił upływający czas, dzięki czemu nie wygląda tak, jak jego rówieśnicy (patrz np. EverQuest 2 czy Knight Online). 

Bez wątpienia mamy tutaj do czynienia z najlepszym MMORPG, który wystartował w 2004 roku. 

Zobacz także

11 komentarzy