Ozonkowe podsumowanie roku 2013

Dodany przez Ozonek prawie 11 lat temu
13 8825
Ozonkowe podsumowanie roku 2013

Jakby spojrzeć rok wstecz, to wtedy rok 2012 wydawał nam się dość sporym rozczarowaniem, a to właśnie 2013 miał przynieść wielkie zmiany na rynku MMORPG. Niestety, stało się zupełnie inaczej, na polu bitwy poległo więcej dobrych tytułów, niż się pojawiło.

Zrezygnowałem z tworzenia listy TOP 10, bo po prostu nie ma aż tylu gier, o których chciałbym napisać. Ot, większość to słabiaki/średniaki. Zamiast tego przyznałem wymyślone naprędce wyróżnienia w różnych kategoriach, a oto one:

Najlepsze MMORPG roku 2013: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Bez dwóch zdań jedyny tytuł, który zasłużył na to miano. Zapierające dech w piersiach fabuła, muzyka i grafika w połączeniu z ciekawym uniwersum pozwoliły remake'owi drugiego MMORPG od Square Enix przeskoczyć parę szczebli w dziedzinie jakości. Może Final Fantasy XIV nie uderza rewolucyjnością czy innowacjami, ale za to każdy klasyczny element został tutaj wykonany o krok wyżej od standardowego przedstawiciela gatunku, co pozwala bez reszty zatopić się w świecie Eorzei.

Dodatkowe wyróżnienia w tej kategorii:

Path of Exile - jako najlepsze nie-do-końca MMORPG

Scarlet Blade - za najlepsze masowe PvP od czasów Lineage 2

Wzrastająca gwiazda 2013 roku: DOTA 2

Od momentu rozpoczęcia współpracy IceFroga, głównego twórcy bardzo popularnej mapy DotA do Warcraft 3, z potęgą finansową Valve, DOTA 2 rosła w siłę z każdym dniem, a prawdziwe "boom!" rozpoczęło się w dniu jej oficjalnej premiery. Jeszcze pół roku temu ilość aktywnych graczy wynosiła około miliona, teraz licznik dobija do 7 milionów. I ani myśli przestać. Czy rok 2014 zwieńczy koniec dominacji League of Legends w kategorii MOBA? Ha!

Największe rozczarowanie 2013: Ragnarok Online 2

Akurat w kategorii rozczarowań konkurentów nie brakuje. Mój osobisty wybór padł jednak na Ragnarok Online 2. Po sequelu jednego z najlepszych MMORPG w historii spodziewałbym się czegoś "odrobinę" lepszego niż brzydki, oklepany standard MMO numer jeden bez żadnego polotu. To już pierwotna, porzucona wersja RO2 wyglądała lepiej niż finalny produkt.

Dodatkowe wyróżnienia w tej kategorii:

Neverwinter Online - instancjowane, sztywne i bez end-game, wielki zawód dla fanów serii

Wizardry Online - miało być ponure, hardkorowe MMORPG, wyszło... jak zwykle

Firefall - dwa lata developmentu, który cofnął grę w rozwoju

Największy rozwój w 2013: Aion 4.0

Aion może nie dostaje aktualizacji co dwa tygodnie, ale jak już zwiększa swój numerek, to z klasą oraz z patch notes na setki stron. Update 4.0 poza nowymi klasami, zwiększonym level capem i toną contentu przyniósł ze sobą dwie istotne rzeczy. Za pomocą campów i Battle Medallionów przywrocił otwarte PvP solo oraz w małych grupkach zamiast zergowania z 3.0, a nowe instancje wymagają olbrzymiego zgrania i ogarnięcia, a jak wiadomo - wyzwania trzymają ludzi przy grze.

Dodatkowe wyróżnienia w tej kategorii:

Guild Wars 2 - za solidne i regularne aktualizacje, które jednak mogłyby wprowadzać nieco więcej stałego contentu

PlanetSide 2 - kilka sporych update, w tym także długo oczekiwana łatka drastycznie poprawiająca optymalizację

Oczekiwania na rok 2014

Najbardziej rozczarowujące w 2013 jest jednak to, że ilość ciekawych tytułów, które miały się ukazać, była znacznie większa. Nadal czekamy na wieści odnośnie anglojęzycznego Blade & Soul, a to już półtorej roku od oryginalnej premiery. Również WildStar i The Elder Scrolls Online miały pojawić się w mijającym roku, choć akurat na tym pierwszym zdążyłem się już srodze rozczarować. Brak konkretnych informacji spotkał nas też ze strony sandbox'owego ArcheAge.

Światełkiem w tunelu na przyszły rok pozostaje wciąż Everquest Next, a zawsze można mieć złudną nadzieję, że "next-genowy" Black Desert pospieszy się z wędrówką na zachód.

Pożyjemy, zobaczymy. Póki co życzę wam jednak fajnej zabawy dziś wieczorem i udanego poranka nazajutrz.

Szczęśliwego nowego roku!


13 Komentarzy


Ostatnie gry

Najnowsze filmy z naszego YouTube