Pogadajmy: czy gatunek MMORPG stać jeszcze na jakieś nowe klasy postaci?
Wchodzę dzisiaj do X MMORPG’a o X nazwie o X godzinie, loguję się, klikam Create Character i co się ukazuje?
To samo co 15 lat temu, to samo co 10 lat temu, to samo co rok temu, to samo co wczoraj. Mianowicie…
...powtarzalność postaci.
Warrior, Mage, Priest, Archer, Gunner, Monk, Assassin, Bard, Shaman, Warlock, Druid, Summoner, Illuzjonista, Nekromanta i paru innych typków, którzy tylko zmieniają swoje nazwy, ale tak naprawdę są jednym i tym samym – czasami tylko dzielą się na troszkę konkretniejsze specjalizacje, choć ich matką i ojcem jest zawsze któraś z powyższych klas postaci. Jestem zmuszony wybierać między starym wujkiem i starą ciocią..
Żebyście mnie dobrze zrozumieli. Nie mam nic przeciwko powtarzalności. Pytam tylko, czy gry MMORPG, a raczej twórcy gier MMORPG mają pomysł, mają odwagę na odświeżenie gatunku i wprowadzenie jakiejś nowej klasy, która przyjmie się i będzie obecna w kolejnych next-genach? Czy jednak jesteśmy skazani – przez następne lata – na Wojowników, Czarnoksiężników i Healerów?
Wiem, że uniwersum fantasy (bo cały czas rozmawiamy o Fantasy) jest ograniczone, jeśli chodzi o wprowadzanie nowych bohaterów, którzy byliby zgodni z ogólnie przyjętym kanonem fantastyki, ale chyba nie tak ograniczone, żeby nie wymyśleć czegoś nowego. Przykład? Inżynier/Alchemista. Z góry był skazany na porażkę, ale jakimś cudem obronił się i stworzył ciekawe połączenie z magicznymi bohaterami. A teraz co czwarty, no, co piąty MMORPG ma go w swoim arsenale, może pod inną nazwą, ale ma.
No i pytanie: czy jest jeszcze jakaś klasa, która przyjęłaby się w grach MMORPG, nie wywracając Fantasy do góry nogami i która współgrałaby z obecnymi postaciami? Chodzi mi o zupełnie "nową" klase, a nie taką, która jest kuzynem kuzynki (np. Mesmer albo Bard, bo to przecież Magowie, choć o odmiennej specjalizacji).
guru