WYWIAD z Insp - doświadczonym testerem gry i założycielem firefall.pl

Dodany przez guru ponad 12 lat temu
9 4358
WYWIAD z Insp - doświadczonym testerem gry i założycielem firefall.pl

Był wywiad z graczem TERA Online, był wywiad z testerem Guild Wars 2, więc czas na kolejną, duża premierę tego roku – FireFall. A kto pasowałby bardziej do interview, niż założyciel polskiej, fanowskiej strony – Insp.

(Nie)przeciętny 32-latek i beta tester gry od ponad 8 miesięcy. Kto jak kto, ale to właśnie on odpowie wam na wszystkie pytania dotyczące FireFalla, także te, o których zwykły Kowalski nie miałby zielonego pojęcia. 

Zapraszam. 

 

 

Witaj. Może w FireFall jesteś znany, ale w naszym serwisie raczej nie. Kilka słów o sobie...
 
W małym świecie Firefall, jestem założycielem i adminem pierwszego, polskiego forum Firefall. Prywatnie, rocznik 80, raczej przeciętny gracz. Gram głównie w FPSy i RPG. Preferuję coop, ponieważ granie ze znajomymi to dla mnie forma rozrywki, czego nie uświadczysz, grając jakieś randomy w multi. 
 
Rewolucja czy ewolucja? Które słowo przypisałbyś do FireFall? No i dlaczego?
 
Raczej dobrze wykorzystany potencjał. Na pewno wielu developerów wpadło na pomysł shootera w otwartym świecie, jednak wszystko rozbija się o koszty. W dzisiejszych czasach średniej klasy koreańska produkcja potrafi być rentowna bez wielkich nakładów. Dla Red 5 Studios to za mało. Stworzyli oni grę ze wspaniałą fabułą, dobrym systemem non-target i zbalansowanym PvP. Można powiedzieć, że rewolucyjne było wykonanie, nie pomysły. 
 
Proste pytanie: FF to jeszcze strzelanka, czy już pełnoprawny MMORPG tylko, że z "shooterowym" sposobem walki?
 
Mimo iż twórcy nie lubią tego określenia, nazwał bym tę grę MMOFPS. Choć tak na prawdę, jeśli sobie zażyczysz, możesz grać tylko w PvP i rozwijać swoją postać na równi z innymi graczami. W takim wypadku będzie to dla Ciebie online FPS. Z drugiej strony możesz zwiedzać ogromny świat, wykonywać zadania, zająć się pozyskiwaniem surowców i craftingiem oraz odgrywać swoją postać jako miłośnik RPG. Sam decydujesz czym jest dla Ciebie Firefall.
 
Mówiłeś mi prywatnie, że nie do końca zgadzasz się z redakcyjnymi ocenami MMORPG.org.pl cd. gry. Z czym konkretnie miałeś "problem"?
 
Nie mam żadnego problemu. Czytam komentarze i widzę, że nie tylko ja odebrałem artykuł, jako recenzję nie ukończonej produkcji. Srogo zawiodą się ci gracze, którzy spodziewają się gotowego do wypuszczenia produktu. R5S pracuje etapami nad kolejnymi elementami, które po pewnym czasie zostają włączone do gry. Tak więc to co widzimy teraz, to jedynie wierzchołek góry lodowej.
 
 
Siedzisz w FireFall od kilku miesięcy, więc powiedz mi i naszym użytkownikom, jak konkretnie ma przebiegać proces CBT, OBT i premiery? Było o tym kilka spekulacji, ale ty pewnie masz lepsze, bardziej wiarygodne informacje.
 
Nie będzie typowego schematu CBT > OBT > wydanie gry, ponieważ Red 5 Studios ma zamiar poprowadzić inną politykę. Na chwilę obecną gra znajduje się w II fazie CBT czyli testowanie PvE (pierwsza faza dotyczyła wyłącznie PvP). Cały czas będzie dochodził nowy content oraz będą zapraszani nowi gracze. Pewnego dnia, po prostu zniknie określenie “Beta”, i gra będzie dostępna dla wszystkich, już bez zaproszeń. Była też mowa o tym, że ostatni wipe postaci będzie w dniu udostępnienia Item Shop’u.
 
Co znajdziemy w Item Shop?
 
Jak mówią sami twórcy, nie będzie można kupić “mocy”, będzie można kupić możliwości. A rozwijając powyższe, nie będzie można kupić lepszej broni, ale np. możliwość dwukrotnego wykonania misji dziennej, doczepienia wąsów czy innego koloru pancerza. Jak dotychczas, R5S jest bardzo słowne, konsekwentnie podtrzymują swoją politykę przejrzystości, co pozwala mi wierzyć że dotrzymają słowa w sprawie Item Shop’a.
 
To za co tak naprawdę pokochałeś FireFalla?
 
Za pierwsze wrażenie, jakie na mnie wywarła ta gra. Nie jestem skażony innymi produkcjami MMO, bo mnie osobiście nie wciągnęły. Wszystkie zlewały mi się w jedną bezkształtną masę, w której powielały się podobne pomysły. W przypadku Firefall było inaczej. Trailer zrobił na mnie takie wrażenie, że praktycznie od razu stwierdziłem, że warto jest propagować tą grę. Szybko zarejestrowałem domenę, a po kilku dniach stało już forum. Gra, jak dla mnie, ma świetny i niesamowicie spójny design, oraz bardzo ciekawą fabułę. A poza tym, zapewnia dobrą rozrywkę w gronie znajomych.
 
A "luzacki" język FF zaliczyłbyś do zalet czy wad? Większości się pewnie spodoba, ale...
 
Znając R5S, na pewno będzie opcja ograniczająca taką zawartość dla młodocianych i wrażliwych graczy. Mi osobiście nie przeszkadza. Trzeba liczyć się z tym, że w trudnych warunkach postapokaliptycznego świata, raczej nie ma miejsca na poezję :) 
 
 
Od wielu miesięcy słyszymy, że to FireFall przymierzany jest do rozgrywek e-sportowych? Jak myślisz, produkt Red 5 Studios ma szansę zaistnieć na czołowych imprezach i stać w jednym szeregu z np. CS, Starcraft II itp?
 
To zależy czy Firefall zainteresuje Koreańczyków :) Gra ma potencjał i należy pamiętać, że za rozwój od strony PvP jest odpowiedzialna Morgan Romine, osoba która kiedyś organizowała turnieje w CS 1.6. Rozgrywki PvP są dynamiczne i dostarczają naprawdę wielu wrażeń. 
Na dzień dzisiejszy, dostępne są 4 mapy PvP. Dwie z nich, Sunken Harbour oraz Moisture Farm, oferują drużynowy deathmatch 5x5. Blackwater Harvester, oferuje tryb capture and hold 15x15. Jako ostatni mój ulubiony, tryb Sabotaż, capture and defend, na mapie Orbital Comm Tower 10x10. A to na pewno jeszcze nie koniec.
 
A nie uważasz, że zmiana klasy w każdym, dowolnym momencie to złe rozwiązanie?
 
Nie, uważam, że to bardzo dobry pomysł. Teoretycznie w każdym momencie gry, można zmienić Battleframe’a, w zależności od potrzeby. Trzeba pamiętać że tryb PvP lub PvE, wymaga innego podejścia do rozgrywki. Gracz nie jest od początku skazany na jedną, jedyną klasę. Dodatkowo każdy z Frame’ów, rozwija się osobno. To umożliwia elastyczny progres, według upodobań gracza. Pomyśl o sytuacji w której na 10 osobową mapę PvP trafia 10 medyków. W Firefall mogą oni bez problemu zmienić klasy tuż przed startem rundy ale również w jej trakcie. Daje to niesamowicie duży wachlarz możliwości taktycznych i wpływa na zwiększenie atrakcyjności rozgrywki.
 
Widziałeś chiński zespół Nicolasa Anelki z koszulkami z logiem FireFalla? Niezła reklama?
 
Twórcy przeznaczają ogromne ilości pieniędzy na reklamę i przyznam, że ta wiadomość nawet mnie nie zdziwiła. Ilość organizowanych przez nich konkursów online, lokalne eventy, wydawany właśnie komiks, aktorzy cosplay, ogromna figura Thumpera... To wszystko pokazuje jak bardzo twórcy oraz sponsorzy wierzą w tę grę. Nie wiem czy wiesz, że rok temu Firefall wygrał podczas Pax Prime nagrodę za najbardziej widoczną grę na targach. Aby nie być gołosłownym dodam, że sam wygrałem iPad’a z logo Firefall, w konkursie świątecznym.
 
8 miesięcy na beta testach. Co się zmieniło przez ten czas? Jakie zmiany otrzymała gra? A co dostanie w przyszłości?
 
Początki były trudne z powodu naszego położenia geograficznego. Duże pingi i serwery włączone tylko w nocy nie dawały pełnej przyjemności z gry. Jednak rozgrywka była na tyle ekscytująca, że wstawałem o 2 w nocy i tłukłem aż do wyjścia do pracy. Następnie dostaliśmy stałe terminy testów i w jeden dzień w tygodniu serwery były włączone specjalnie w godzinach dostępnych dla Europejczyków. Zbieraliśmy się wtedy na team speaku i graliśmy do wyłączenia serwerów. Teraz serwery działają 24/7 i jest o wiele więcej możliwości zapełnienia sobie czasu w grze. Jednak bądźcie pewni, że to nie koniec. Sądzę, że testujemy dopiero ok. 30% gotowego contentu. 
 
Deweloperzy podobno słuchają sugestii i opinii graczy. Możesz podać przykład?
 
Oczywiście, że tak. Widziałeś jeden z pierwszych filmików, w którym podczas ataku obcych, ich główną siłą był ogromna maszyna przypominająca robota (nie, nie widziałem - guru)? Testerzy uznali, że lepszym pomysłem byłby ogromny statek nadlatujący nad miasto i zrzucający kapsuły z Chosenami. Miesiąc później, zmiany te były wprowadzone do gry. Ponadto gracze bardzo duży dyskutują o balansie w PvP i każda rozsądna zmiana jest wprowadzana do gry. Biorący udział w testach mają do dyspozycji specjalną stronę, gdzie wszyscy testerzy mogą zgłaszać swoje pomysły i sugestie. Następnie pozostali mogą poprzeć dany pomysł, przeznaczając od 1 do 3 punktów z ograniczonej puli. Część sugestii została wprowadzona na stałe do gry, np. medyk szybciej podnosi rannego towarzysza, inżynier szybciej hakuje terminale. 
 
Żeby wszystko było jasne - FireFall to przede wszystkim PvP, tak?
 
Myślę że nie. Zarówno hardcorowi gracze PvP, jak i ci, którzy lubią spokojniejszą grę PvE, znajdą w Firefall coś dla siebie. Grając w PvP, będzie można szybciej zdobyć doświadczenie, a w PvE, lepsze itemki. Więc coś za coś.
 
Dzięki. Pozdrawiaj... i reklamuj swoją stronę.
 
Dzięki za możliwość wypowiedzi na łamach mmorpg.org.pl :) Zdaję sobie sprawę, że nie wyczerpałem do końca tego tematu, ale może kiedyś będzie jeszcze okazja. Wszystkich zainteresowanych grą Firefall, zapraszam na polskie forum, pod adresem http://firefall.pl  Na naszym forum można znaleźć najświeższe informacje, poradniki oraz okazję żeby zdobyć zaproszenie do bety Firefall. Dajemy też możliwość otrzymania własnego podforum dla armii oraz kanału TS3. Korzystając z okazji, chciałem pozdrowić Pyrrę, Stalovy’ego i supermisq, którzy są szczególnie zaangażowani w tworzenie i rozwój forum. Dzięki.
 
 
guru
 
 
To na deser  znakomity, nowy trailer FireFalla: 
 
 
 

9 Komentarzy


Ostatnie gry

Najnowsze filmy z naszego YouTube