Wywiad z twórcami polskiej gry - Darken Age

Missing

Dawno nie było wywiadu, więc trzeba było ruszyć cztery litery i znaleźć odpowiedniego rozmówcę. I znalazłem.

To gdańskie studio Dark Workshop, które przymierza się do podbicia Facebooka swoim nowym produktem MMO – Darken Age. Wróć. To nie klasyczne MMO, to nawet nie nieklasyczne MMO, ale to z resztą nieważne, bo żadna „gra online na fejsa” nie jest typowym MMORPG, ale jakimś cudem używa tych określeń.

Zapraszam, bo jak to mówi znane przysłowie „cudze chwalicie, swego nie znacie”. Więc poznajcie przyszłą, POLSKĄ grę od POLSKIEJ myśli technicznej.

Miłego czytania. 

 

Siemano. Przedstawcie się? 
 
Dark Workshop – kilkunastoosobowe studio z Gdańska. Jesteśmy niezależnym zespołem i naszym celem jest tworzenie ciekawych, wciągających gier dla możliwie szerokiej liczby graczy. Aktualnie jesteśmy jeszcze przed premierą pierworodnego dziecka - gry Darken Age. Na pytania będzie odpowiadał Dominik, Filip, Jarek i Kuba.
 
Muszę zacząć od tego pytania, bo nie daje mi ono spokoju: dlaczego akurat Facebook jako platforma docelowa dla waszej gry? 
 
Nie powiem nic nowego – sieci socjalne są bardzo popularne, a największą z nich jest Facebook. Założyliśmy, że integrując grę z takimi platformami, najłatwiej dotrzemy do najszerszego grona potencjalnych odbiorców Darken Age. Gra jest skierowana zarówno do RPG’owych wyjadaczy jak i do osób, dla których ten typ gry będzie zupełną nowością. Chcemy w ten sposób stworzyć coś w stylu pomostu między graczami core i casual.
 
Ogólnie mówiąc, dla nas FB to tylko sieć ludzi, z których duża część to gracze. FB będzie pierwszy, ale na tym nie koniec. Kolejne będą G+, Hi5 i inne. Rozumiemy jednak, że sieci socjalne dla wielu stanowią bardziej problem, niż ułatwienie i planujemy także integrację z sieciami skupiającymi graczy np. BigPoint.
 
(Bigpoint - Panowie, nie, nie idźcie tą drogą) - guru
 
Dobra. A teraz najważniejsze... czym do cholery jest Darken Age, bo praktycznie nic o nim nie wiemy, poza tym, że jakiś czasu temu zrobiliście temacik na naszym forum.
 
Darken Age to gra RPG z elementami socjalnymi oparta na współpracy i współzawodnictwie. Nie chcielibyśmy mówić za wiele, ale akcja gry dzieje się na drobnym fragmencie świata – wyspie Tamrel. Wcielamy się w rozbitka i mamy przed sobą misję wyjaśniania pochodzenia hord „Mrocznego Legionu”, które zalewają świat – niszcząc wszystko na swojej drodze. Dlaczego to robią? Czego od nas chcą? Skąd pochodzą? Jak możemy się ich pozbyć? Do wyboru mamy 3 klasy/rasy (docelowo 4). Wykonując kolejne zadania, odkrywamy mroczną tajemnicę. 
 
Co do samej rozgrywki to gracze „core” dostrzegą zapewne inspiracje najlepszymi produkcjami, które pojawiły się na rynku gier RPG od lat 90, natomiast osoby niezbyt zaznajomione, mamy nadzieję, gładko wprowadzimy do grona miłośników tego gatunku.
Dodam, że bardzo zależy nam na możliwości szybkiego wprowadzania do gry uwag uzyskanych od społeczności dlatego robimy co się da, aby uczynić silnik gry bardzo elastycznym.
 
 
A czym będzie się ona wyróżniać od dziesiątek, setek innych tytułow na FB, które tylko naśladują prawdziwe RPG'i?
 
Chociażby tym, że Darken Age to nie jest typowe MMO. Jest to gra single-player z asynchronicznym multiplayerem – tzn. gracze mogą grać wspólnie, ale nie muszą być w tym samym czasie on-line. Przewidujemy także tryb synchroniczny multiplayer PvP i Co-op. Nie zakładamy wielogodzinnych sesji, jako to ma miejsce w klasycznych MMO, ale znacznie krótsze, pozwalające na ukończenie fragmentu przygody czy pomoc przyjaciołom.
 
Wracając do pytania. Myślę, że Darken Age to jedna z nielicznych gier w sieciach społecznościowych, która zrealizuje zasadę „Easy to Play, Hard to Master” tzn. będą z niej zadowoleni zarówno gracze wymagający, jak i nowicjusze. Osobiście, moim nr 1 jest możliwość pogrania w grę klimatu „core” z moją żoną – graczem „casual”.
 
Istnieje powszechna opinia, że gry na FB to drugorzędne tytuły z trzeciorzędną grywalnością. Nie boicie się, że w wasz twór zagraja totalni casualowcy, którzy z MMO nie mają zbyt wiele wspólnego? Właśnie do takich osób chcecie trafić?
 
Chcemy utworzyć pomost pomiędzy graczami core i casual. Niewiele jest gier, w które wspólnie mogą zagrać np.: rodzice z dzieckiem, chłopak z dziewczyną czy wnuki z dziadkami. Dzięki prostemu sterowaniu, intuicyjnej rozgrywce, wzbogaconej o elementy trudniejsze, mogące zainteresować bardziej zaawansowanych graczy, Darken Age daje szanse na granie z osobami, z którymi wielu nie spodziewało się kiedykolwiek zagrać.
 
Poza tym „casualowcy” to także, w naszym rozumieniu, gracze. Może przez małe „g” ale jednak. 
 
A jakie bonusy będą płynęły z ilości Znajomych zaproszonych do gry z Fejsa?
 
Przede wszystkim będziemy mogli poprosić znajomych o pomoc w walce. Jak wspominaliśmy, nasi przyjaciele, nie muszą grać w tym samym czasie co my. Sterowaniem ich bohaterami zajmie się, w takim wypadku, sztuczna inteligencja. Poza tym, możemy prosić przyjaciół o pomoc w zbieraniu materiałów potrzebnych do stworzenia coraz to potężniejszych przedmiotów, czy też o naprawienie naszego ekwipunku. Lista akcji, jest oczywiście dłuższa, ale zdradzając zbyt wiele już teraz, nie pozostawimy miejsca na zabawę w odkrywanie Darken Age.
 
Na marginesie - brak przyjaciół nie zablokuje nam możliwości dalszej gry, jednak będąc członkiem drużyny otrzymujemy nowe możliwości.
 
 
A planujecie wydać ją jako normalne via www? A może także na urządzenia mobilne? 
 
Planujemy wydanie gry na możliwie wielu platformach poczynając od Facebook, BigPoint, G+ czy Hi5 oraz jako stand-alone WWW. W niedalekiej przyszłości chcielibyśmy równolegle stworzyć Darken Age na urządzenia mobilne. Sterowanie oraz GUI są zaprojektowane w taki sposób, aby bez problemu można było grać na tabletach czy smartfonach.
 
Na to pytanie odpowiedźcie z ręką na sercu: jakie przedmioty będą do kupienia za realną kasę? Wiem, wiem, że nie znajdzie się tam "nic co wpłynęłoby na rozgrywkę", ale wszyscy tak mówią, a gry na FB charakteryzują się właśnie totalnym Pay2Win, w którym bez mikrotransakcji i ilości znajomych niewiele zrobimy.
 
W sklepiku znajdą się przede wszystkim przedmioty pozwalające graczowi zaoszczędzić sporo wysiłku. Nie uczynią go w znaczny sposób silniejszym, ale pozwolą osiągnąć podobne efekty przy mniejszym nakładzie czasu. Przykładem są mikstury. Gracz może je kupić ale także zdobyć jako nagroda zadania, a nawet stworzyć samemu, co jednak zabiera czas. Inną, płatną opcją jest na przykład pomijanie części zadań - jeśli gracz nie chce poświęcić czasu na wykonanie danego zadania może wykupić jego ukończenie. Kupowane za gotówkę Diamenty pozwolą także na szybsze ukończenie wytwarzania lub też wskrzeszenie się w miejscu gdzie polegliśmy. Projektując sklepik zakładaliśmy, że gracz może posługiwać się trzema zasobami: czasem, znajomościami lub realnymi pieniędzmi. Żaden z nich nie daje przewagi w grze.
 
Darken Age. Dlaczego taka nazwa? Nie boicie sie, ze zostaniecie zmieceni z wyszukiwarek? Przeciez istnieje wiele gier z członem "dark". 
 
Nazwa gry to po prostu element świata – jest to nazwa aktualnie panującej ery na świecie i z tego punktu widzenia nazwa jest idealna. Jest jednak druga, bardziej skrępowana rzeczywistością – nazwa marketingowa – tutaj mogłoby zapewne być lepiej (jak zawsze), ale jest wystarczająco dobrze (bardziej niż „dark”, słowem do wyszukiwarki jest „darken”). 
 
Widziałem na gameplay'u, że będzie polska wersja językowa. Prawda? Jak to będzie współdziać z Facebookiem? Będzie wybór języka? A może tylko polska wersja?
 
Od początku dostępna będzie wersja polska i angielska. Kolejne będą dochodziły z czasem. W planach mamy na pewno wersje hiszpańską, portugalską, niemiecką, rosyjską, duńską, arabską.
 
Podobno bardzo przejmujecie sie fabułą gry? Czyli co? Nie będzie to kolejna opowiastka o "jedynym bohaterze", który "musi pokonać zło i przywrócić pokój na świecie"?
 
Aby odpowiedzieć na to pytanie specjalnie przejrzałem dokumenty z fabułą i stwierdzam, że nigdzie nie padają określenia typu „wybraniec”, „jedyny bohater” czy „ratowanie świata”. Bohater, którego losami pokieruje gracz oczywiście jest kimś o wyjątkowych możliwościach, ale wynika to raczej z determinacji, odwagi i ciężkiej pracy niż z tego, że urodził się pod szczęśliwą gwiazdą, czy też mówiono o nim/niej w przepowiedniach. Oczywiście pewnych zadań, nawet najpotężniejszy bohater, nie będzie w stanie wykonać w pojedynkę. W tym świecie przetrwają ci, którzy są nie tylko najtwardsi i najsprytniejsi, ale także potrafią zjednać sobie ludzi.
 
 
Jakie klasy postaci spotkamy?
 
W becie dostępne będą klasy Wojownika wywodzącego się spośród potężnych Fangs, oraz Czarodzieja z tajemniczej rasy Echoes. Docelowo będzie także Łowca wywodzący się z rasy Steamers i jeszcze jedna – ale to niespodzianka . W sumie będzie ich 4 lub więcej.
 
Może to głupie pytanie, ale czy będzie auto-tracking w waszej grze?
 
Nie.
 
Ile osób pracuje nad grą? 
 
Główną część zespołu stanowi 12 osób, w tym 5 grafików, 3 designerów i 4 programistów. Ale swój wkład w grę ma odrobinę liczniejsza grupa, w której znaleźli się dźwiękowcy i dodatkowi graficy.
 
Od kiedy trwa produkcja Darken Age?
 
Pomysł powstał ponad rok temu. Prace rozpoczęły się w styczniu 2012, a w aktualnym zespole pracujemy od lutego 2012.
 
Kiedy CBT, kiedy OBT, kiedy premiera? 
 
Zapisy do bety rozpoczęły się już jakiś czas temu (zapraszamy: http://www.darkenage.com/pl/). Co do konkretnych dat to nie potrafię jeszcze dokładnie powiedzieć – na pewno w tym roku.
 
Czego wam życzyć?
 
Żeby udało nam się spełnić oczekiwania graczy.
 
Dziękuję za wywiad, pozdrawiajcie & reklamujcie.
 
Pozdrawiamy wszystkich czytelników MMORPG.org.pl. Czekamy na komentarze i pytania, na które postaramy się odpowiedzieć.
Zapraszamy do zapisów do beta testów: http://www.darkenage.com/pl/.
Prowadzimy ciągłą rekrutację programistów, grafików i designerów – jeśli masz doświadczenie w branży – zapraszamy do zespołu. 
Zapraszamy do współpracy inwestorów i wydawców. Kontakt: office@darkworkshop.com

 

Rozmawiał guru

 

12 komentarzy