Black Desert kosztował 11 mln dolarów
Wyprodukowanie Black Desert Online kosztowało jednak trochę więcej niż na początku sądzono. Nie był to jeden milion dolarów (taka informacja pojawiła się pod koniec wakacji), ale 11 milionów dolarów.
Taka kwota pojawia się w najnowszym wywiadzie z Panem Dae Il Kim, czyli jednym z głównych deweloperów w firmie Pearl Abyss.
In fact, the development cost for BDO wasn’t that high. We had as many skilled personnel as we could get, and I personally put much dedication into it. It was around 11 million dollars. We modified the whole process in order to save some costs. The process was completely different from that of R2 or C9.
Skrótowe tłumaczenie:
Koszt produkcji BDO nie był zbyt wysoki […] Mieliśmy bardzo doświadczony personel […] W sumie wyszło około 11 mln dolarów […] Zmodyfikowaliśmy proces tworzenia, żeby zmniejszyć koszty […] Wyglądało to zupełnie inaczej niż w przypadku R2 lub C9.
11 mln dolarów? Też mało, biorąc pod uwagę łączny zarobek Black Desert Online na świecie, który wyniósł dotychczas ponad 300 milionów dolarów.
Dla porównania, taki Revelation Online i Bless kosztowały po 60 mln, nie wspominając o Elder Scrolls Online (mówi się nawet o 100 mln), World of Warcraft (60-110 mln) czy Star Wars: The Old Republic (150-200 mln), który jest uznawany za najdroższego MMORPG w całej historii gatunku.
Okazuje się, że do stworzenia ładnego i w miarę grywalnego MMORPG, bo taki bez wątpienia jest Black Desert Online, potrzebna jest doświadczona ekipa i pewne „tricki” w produkcji. Wcale nie trzeba dysponować jakimiś kosmicznymi liczbami.