Były szef Blizzarda o World of Warcraft, gatunku MMORPG i kryzysie firmy

Dodany przez guru ponad 4 lata temu
8 7482
Były szef Blizzarda o World of Warcraft, gatunku MMORPG i kryzysie firmy

Jesteście ciekawi, co Mike Morhaime (współzałożyciel Blizzarda i do niedawna jego prezydent) ma do powiedzenia w sprawie World of Warcraft i całego gatunku MMORPG? 

Oto fragmenty jego ostatniego wywiadu dla Venture Beat. 


Pana Morhaime, jak i całego Blizzarda, totalnie zaskoczyła początkowa popularność WoW-a. Nikt nie spodziewał się, że ten MMORPG osiągnie aż taki sukces. 

World of Warcraft podobno na zawsze zmienił postrzeganie gier przez Blizzarda. 

Myśleliśmy, że tworzymy grę MMORPG skierowaną do mniejszej publiczności, która z czasem trochę urośnie. Już po pierwszych dniach było wiadomo, że jesteśmy świadkami czegoś niewyobrażalnego. 

Były szef Blizzarda potwierdza jednak, że z upływem czasu World of Warcraft stał się jakby mniej społeczny. Blizzardowi przyświecała jednak doskonale wszystkim znana zasada "easy to learn, hard to master". 

Starając się uzyskać większą dostępność/przystępność, usunęliśmy z gry wiele elementów, które spowodowały mniejsze zapotrzebowanie na granie w dużej grupie. 

Naszym celem było stworzenie "łatwej do nauczenia, trudnej do opanowania" rozgrywki, która prowadzi ludzi do miejsca, w którym są głęboko zaangażowani w treść i możliwość dzielenia się nią z innymi ludźmi.

W podobnych tonach Mike Morhaime wypowiada się o gatunku MMORPG i jego domniemanym „kryzysie”. 

Myślę, że jest to kwestia dostępności i inwestycji w czas. Być może istnieją inne rodzaje gier, które mogą jeszcze bardziej uchwycić doświadczenie społeczne...

Pod koniec poruszono także kwestię kryzysu wizerunkowego Blizzarda, spadku zaufania społeczności i tych wszystkich afer (od Diablo Immortal, Hearthstone, po Warcraft 3: Reforged). Jednak tutaj Mike Morhaime odpowiadał bardzo dyplomatycznie. Może dlatego, że gdy wybuchały te incydenty, on był już poza firmą.  

Mam wielu przyjaciół, którzy nadal pracują w Blizzardzie i wiem, że robią wszystko, co mogą najlepsze. Gry i społeczności tych gier to najważniejsze rzeczy. Jego to będzie priorytetem, to wszystko będzie okej”

Zobaczymy Mike, zobaczymy… Przed nami premiery World of Warcraft: Shadowlands, Diablo Immortal, Overwatch 2 i Diablo 4 (chyba dałem dobrą kolejność). Zobaczymy, czy Blizz sobie poradzi.


8 Komentarzy


Ostatnie gry

Najnowsze filmy z naszego YouTube