Czy Buy-To-Play to najlepszy model biznesowy dla MMORPG?
Już kiedyś o to pytaliśmy. Było to pod koniec 2012 roku, kiedy na rynku istniało jeszcze kilkadziesiąt płatnych tytułów… a minimalna krajowa w Polsce wynosiła 1500 zamiast obecnych 1850 złotych.
Czy przez te 4,5 roku zmieniło się wasze postrzeganie płatnych lub darmowych MMORPG-ów?
Czasy się zmieniły, gry się zmieniły, ale wy nadal uważacie, że najlepszym modelem biznesowym dla gier MMORPG jest system Buy-To-Play. Tak zagłosowała ponad połowa ankietowanych (55%). Trudno się dziwić. Ludzie zarabiają coraz więcej, dlatego jednorazowy wydatek rzędu 100-200 złotych nie jest dla nich żadnym obciążeniem.
30% użytkowników uważa inaczej. To model Free2Play jest najlepszy. Szczególnie, że „darmówki” nie odbiegają teraz jakościowo od płatnych tytułów. Dawniej taka dysproporcja bardziej rzucała się w oczy. Wszystko zmieniło się po przejściu DCUO, RIFTA, TERY i kilku innych dużych gier na „darmowość”. Tylko 15% ankietowanych postawiło na Pay2Play jako najlepszy model dla MMORPG. Zapewne jacyś gracze FFXIV lub WoW-a, którzy za kilkadziesiąt złotych miesięcznie otrzymują dopracowany w każdym calu produkt.
Dziękujemy za wszystkie głosy i zapraszamy do nowej ankiety.