"Firmy rezygnowały z MMO z powodu WoW-a", ale "ludzie chcą grać w MMO"
W maju br. gruchnęła wiadomość, że studio Jackalyptic Games pracuje nad nową grą MMORPG opartą na uniwersum Warhammera.
A oto czego dowiedzieliśmy się z najnowszego wywiadu (TUTAJ) z Jackiem Emmertem – lead developerem Warhammera MMORPG.
- Pan Emmert ma ogromne doświadczenie w gatunku: przez ostatnie kilkanaście lat pracował nad City of Heroes, Neverwinter, DC Universe Online itd.
- Studio liczy obecnie 45 pracowników i cały czas dochodzą kolejni
- Docelowo ma tam pracował około 100 osób
- Trzon zespołu stanowią byli pracownicy Daybreak, którzy pracowali wcześniej nad anulowanym Marvel MMORPG
- Chińczycy z NetEase zapewniają dostęp do pieniędzy, technologii oraz ekspertów
- Ale Jackalyptic Games ma pełną niezależność w tworzeniu gry
- Nowy Warhammer MMO nie będzie skoncentrowany na PvP
- Oczywiście będą istnieć walki pomiędzy graczami, ale to PvE ma pełnić kluczową funkcję
- Warhammer MMO nie będzie “mmobilką”
- Niestety wciąż nie wiadomo, czy będzie to Warhammer Fantasy czy Warhammer 40,000
Pan Emmert zwraca także uwagę na casus World of Warcraft, który – celowo lub nie – doprowadził w pewnym momencie do kryzysu w całym gatunku MMORPG.
Po World of Warcraft ludzie próbowali kopiować World of Warcraft, a robiąc to, próbowali konkurować z World of Warcraft: co oznaczało inwestowanie dużych pieniędzy, co wymagało dużego zysku i ogromnego sukcesu, większego niż World of Warcraft.
A kiedy tego nie osiągnęli – bo oczywiście nie osiągnęli, większość głównych wydawców zrezygnowała z gier MMO.
Ale Pan Emmert zauważa również, że ludzie są spragnieni nowych fajnych MMO, czego przykładem mógł być np. New World.
Więc z perspektywy gatunku powiedziałbym, że wciąż jest popyt. Wyszedł New World i sprzedano kwadryliony egzemplarzy – grubo ponad 10 milionów, co jest zdumiewające. Co mówi mi, że są ludzie, którzy chcą grać w MMO, ale nikt ich nie tworzy.
Pana dewelopera zapytano też o idealną grę MMO - jak powinna wyglądać, żeby przetrwać na rynku, być atrakcyjna, ale także wpisywać się w kanon Massively Multiplayer Online:
MMO to gra, w którą możesz grać z innymi ludźmi i zawsze możesz się rozwijać. Nie ma punktu końcowego. Bez względu na to, jak mała, jest to gra, w której możesz robić postępy w ciągu nocy, tygodnia lub miesiąca. Przez postęp rozumiem „uczynienie twojej postaci potężniejszą”
Zgadzacie się?