Skalowanie w grach MMORPG. Dobry czy zły system?

Po premierze Diablo 4 na nowo rozgorzała dyskusja na temat systemu skalowania w grach, który automatycznie dostosowuje potworki, drop, questy (ogólnie zawartość) do poziomu postaci.
Czy waszym zdaniem skalowanie jest dobrym czy złym rozwiązaniem dla gatunku MMORPG?

Wyniki ankiety raczej nie pozostawiają wątpliwości. Aż 70% użytkowników negatywnie ocenia system skalowania, który – rzeczywiście – ułatwia rozgrywkę (szczególnie casualom), ale który nie daje odpowiedniego poczucia rozwoju i który nie motywuje do dalszego udoskonalania swojego bohatera.
Wiele zależy także od samej struktury skalowania i odpowiedzialnych (utalentowanych) deweloperów, którzy wiedzą “z czym to się je”.
Bo o ile w Elder Scrolls Online czy Guild Wars 2 skalowanie – pomimo początkowej niechęci społeczności – działa dobrze czy nawet bardzo dobrze, to w innych grach niekoniecznie musi się to przekładać na plusy. Diablo 4 jest tutaj idealnym przykładem, gdzie skalowanie jest wymieniane prawie zawsze jako negatywna cecha gry.
Tylko 30% ankietowanych uważa, że skalowanie to dobry pomysł i że powinien być wprowadzony do jak największej liczby MMORPG-ów.
***
Dziękujemy za wszystkie głosy i zapraszamy do nowej ankiety.