Zabijanie w Rainbow Six Siege nie wpływa na Wasz MMR
MMR w grach sieciowych to rzecz normalna. Jakoś system musi kategoryzować graczy i dzielić ich na tych „ze skillem i na tych z nieco mniejszym skillem”. Jasne, często takie systemy są wadliwe, nie oddają w pełni umiejętności gracza, czy dobierają drużyny według sobie tylko znanych metod, doprowadzając do dysproporcji. Jedne gry mają podobno lepiej działający MMR i matchmaking, inne gorzej, a jak to wygląda w Rainbow Six Siege?
Ubisoft postanowił rzucić nieco światła na swój system. Wykorzystywany w Rainbow Six Siege algorytm przypisuje każdemu graczowi dwie wartości: ocenę jego umiejętności (μ) oraz potencjalny błąd (tj. niepewność) tej oceny (σ). Umiejętności graczy rozkładają się zgodnie z krzywą Gaussa i koncentrują się wokół 25 (wysokie Srebro – niskie Złoto).
Ocena umiejętności gracza ma naturę probabilistyczną. Generalnie rzecz biorąc, im więcej rozegrasz gier, tym więcej informacji o Tobie trafi do systemu i ocena Twoich umiejętności będzie miała mniejszy błąd. Pewność wyrażana jest za pomocą symbolu sigma - wartości niepewności (σ). Im sigma niższa, tym wyższa jest pewność oceny.
W pierwszym roku istnienia gry, ranga (współczynnika MMR) gracza była częściowo określana m.in. przez zaangażowanie gracza w grę. W rezultacie dochodziło do zamieszania, gdyż doświadczenia z gry graczy na różnych poziomach mogły się różnić od siebie w znacznym stopniu. Na szczęście od 4 sezonu 1 roku sytuacja jest już inna – matchmaking rankingowy bierze pod uwagę tylko umiejętności danego konta (MMR = 100*μ). Oznacza to także, że poziom uprawnień gracza nie ma wpływu na jego MMR.
Współczynnik MMR jest aktualizowany wyłącznie na podstawie wyników meczów. Jeśli rezultat meczu odbiega od przewidywań (np. jeśli przegrałeś z graczami o niższych umiejętnościach niż twoja drużyna), wtedy zmiany współczynnika będą większe, i odwrotnie. Na dodatek im większą deweloperzy mają pewność co do Waszych umiejętności (np. macie niski współczynnik σ), tym mniejszym zmianom ulegnie MMR.
Nowi gracze otrzymują MMR na poziomie początkowym, odpowiadający przewidywanemu poziomowi początkującego gracza. Niższy punkt początkowy oznacza, że gracze zaczynający przygodę z Rainbow Six Siege będą mogli podwyższać swój MMR w towarzystwie graczy na zbliżonym poziomie umiejętności. Dzięki kolejnym zwycięstwom niższa ocena MMR zostanie z czasem zmodyfikowana i w końcu gracze ci zajmą miejsce odpowiadające ich rzeczywistym umiejętnościom.
Zmiany MMR wyliczane są na podstawie:
-
Względnych poziomów umiejętności graczy/drużyny w grze.
-
Fakcie wygrania lub przegrania meczu.
-
Duże różnice w umiejętnościach pomiędzy drużynami może mieć wielkie znaczenie, w zależności od tego, kto wygrał.
-
Przedwczesne wyjście z meczu rankingowego zawsze zaliczane jest jako przegrana, nawet jeśli drużyna takiego gracza wygrała mecz
-
Liczy się tu zarówno wyjście z meczu, jak i brak aktywności podczas niego.
-
Problemy z połączeniem nie są traktowane jako przegrana, ale w razie wygrania własnej drużyny gracz z takimi problemami nie zalicza wygranej.
-
Jeśli połączenie z internetem po przerwaniu zostaje przywrócone, gracz otrzymuje możliwość powrotu do meczu zamiast kary.
-
Wasze osobiste osiągnięcia, takie jak zdobyte punkty lub wskaźnik zabójstwa/śmierci, nie wpływają na liczbę punktów, jaką otrzymacie. Jeśli macie 15 zabójstw na grę, ale przegrywacie wszystkie mecze, wtedy macie bardzo niską zdolność wygrania gry i Wasz ranking powinien znajdować się na równie niskim poziomie.
Analogicznie, jeśli gracz ma mało zabójstw, ale mimo to często wygrywa, powinien mieć całkiem wysoką ocenę (być może świetnie informuje towarzyszy o sytuacji na mapie, co jest niezwykle ważne, jeśli chodzi o grę zespołową). Zasada jest prosta: jeśli dobrze grasz i stanowisz wartość dodaną do drużyny, to oczywiście na dłuższą metę będziesz częściej wygrywać.
Więcej informacji na temat zasad działania systemu znajdziecie tutaj.