Czy World of Warcraft zrobił dla gatunku MMORPG więcej dobrego czy złego?
Niektórzy uznali pewnie to pytanie… za głupie, bo odpowiedź wydaje się z pozoru oczywista. Ale czy na pewno?
Dlaczego więc w takim wypadku wynik ankiety, to nie 98% do 2%, tylko 72% do 28%?
Oczywiście, World of Warcraft spopularyzował nasz gatunek, stał się trampoliną i również jakiegoś rodzaju fenomenem popkulturowym. Grywalności i kultowości hitowi Blizzard’a też nie można odmówić.
Z drugiej jednak strony, WoW stał się monopolistą, a wszyscy wiemy, że monopol w każdej dzidzinie biznesu źle wpływa na jakość i konkurencyjność. Nie mówię tutaj o dziesiątkach „kopii World of Warcraft” jakie powstały przez te 11 lat, lecz ciekawych pomysłach na MMORPG’a, które zostały porzucone właśnie z powodu WoW’a.
Ilu twórców pomyślało, że „nie ma sensu tworzyć gry, bo i tak nie pobije World of Warcraft”, co ostatecznie doprowadziło do porzucenia projektu?
Dziękuję za wszystkie głosy i zapraszam do nowej ankiety.