Dlaczego Albion odniósł sukces? Bo gracze zrozumieli, że nie warto przywiązywać się do ekwipunku

Pisaliśmy już to wiele razy, ale nie zaskodzi napisać jeszcze raz. Albion Online to fenomen.
W czasie, gdy rynkiem MMORPG rządzą casuale, a kolejne firmy tworzą coraz przystępniejsze tytuły nastawione głównie na PvE, to Albion Online jest kompletnym przeciwieństwem.
PvE istnieje tutaj tylko jako dodatek, a kluczowymi systemami są te oparte na walce PvP lub PvPvE. Nie mówiąc o tym, że Albion Online posiada PK w otwartym świecie (gracze mogą atakować innych graczy), a przypadku śmierci tracimy nasz ekwipunek.
No to dlaczego? Dlaczego tak hardkorowy MMORPG odnosi sukces (setki tysięcy aktywnych graczy dziennie, jeden z najchętniej oglądanych MMO na Twitchu), gdy inne podobne tytuły nie mogą się przebić i są szybko zamykane?
Na to pytanie - bardzo mądrze - odpowiedział dyrektor operacyjny Sandox Interactive (w tym wywiadzie).
Po prostu tutejsi gracze zrozumieli, że sprzęt w Albionie to „przedmioty jednorazowego użytku” i że “że strach przed ryzykiem jest często większy niż samo ryzyko”.
Albion Online nie jest grą MMO dla osób unikających ryzyka, a mimo to udaje mu się utrzymać dzienną bazę graczy większą niż wiele innych gier. Dlaczego?
Zrównoważenie ryzyka i nagrody to jedno z kluczowych pytań stojących za niemal każdą decyzją projektową, którą podejmujemy. Nie jestem pewien, czy da się to sprowadzić do jasnej formuły, choć czasami (tylko pół żartem) mówimy: „Jeśli połowa komentarzy mówi: »to za dużo«, a druga połowa: »to za mało«, prawdopodobnie trafiliśmy w dziesiątkę”.
Ogólnie rzecz biorąc, każda aktywność powinna dawać poczucie, że nagroda jest warta ryzyka. Z biegiem czasu zauważyliśmy, że gdy większość graczy zrozumie, że sprzęt w Albionie to raczej przedmiot jednorazowego użytku niż stała inwestycja, są znacznie bardziej skłonni do podejmowania ryzyka. Co więcej, po przejściu początkowej fazy nauki, wielu z nich zdaje sobie sprawę, że strach przed ryzykiem jest często większy niż samo ryzyko.
100% prawdy. Bo o ile w innych MMO nasz wirtualny sprzęt jest najcenniejszym dobrem, na którego zdobycie przeznaczamy niejednokrotnie wiele czasu, to w Albionie możemy go tracić nawet kilka razy na dzień. Jeśli więc przebijemy tę mentalną barierę, to Albion stanie się dużo fajniejszy.
Zgadzacie się?