Lost Ark Online - najbardziej wyczekiwany MMORPG?
Lost Ark Online to bez dwóch zdań jeden z najbardziej wyczekiwanych MMORPG-ów.
Mam jednak nadzieję, że dzięki tej zapowiedzi i tym materiałom stanie się to nie „jeden z najbardziej wyczekiwanych”, ale „najbardziej wyczekiwany” tytuł. Jedziemy!
Produkcja
Prace nad Lost Ark Online ruszyły w 2011 roku. Za grę odpowiada wielki koreański potentant – Smilegate (twórca CrossFire), który zatrudnia u siebie ponad 1200 pracowników. 150 z nich zostało oddelegowanych do tworzenia naszego hack’n’slasha.
O budżecie nie wspomniano, ale można przypuszczać, że produkcja Lost Ark już w tej chwili – bez wydatków na promocję - pochłonęła dziesiątki miliony dolarów.
Historia/fabuła
Cały świat pogrążony jest w chaosie, po tym jak Kazeros otworzył Wrota Chaosu i ze swoją armią demonów zaatakowali ludzki przybytek. Ark – magiczny artefakt, który pokonał w przeszłości złe mocy zaginął, a na świecie nie ma już bohaterów, którzy mogliby tego dokonać.
Dlatego my (w tej roli – gracze) musimy znaleźć Lost Ark i przepędzić demony z tego świata.
Sami widzicie, że fabuła gry nie jest w żaden sposób oryginalna. Ale to było akurat do przewidzenia. Lost Ark Online to hack’n’slash, a w hack’n’slashach strona fabularna zawsze stała na drugim, trzecim… dziesiątym miejscu. Ale przynajmniej będziecie wiedzieli, skąd wzięła się nazwa gry „Lost Ark” - od zaginionej arki.
Świat
Lost Ark Online będzie open-worldem, ale nie takim ogromnym jak w przypadku Black Desert, ArcheAge czy Lineage 2. Mapy są mniejsze, więc i rozmiar świata będzie odpowiednio mniejszy. Nadal jednak będziemy mogli swobodnie przemieszczać się między miastami, polować na world bossy czy po prostu zwiedzać krainy.
Instancje
Najważniejszą i najbardziej emocjonującą częścią rozgrywki w Lost Ark będą jednak dungeony i rajdy. Trudne, czasochłonne, niejednokrotnie wymagające współpracy nawet kilku graczy równocześnie. Podzielone na różne etapy, pełne pułapek, zagadek i tajemnych przejść.
Nie będzie to więc odmóżdżający rush polegający na jak najszybszym zabiciu bossa. Według Smilegate, mają to być kooperacyjne, zręcznościowe przygody, których próżno szukać w innych grach MMORPG.
Bossy
Każdy większy boss w Lost Ark Online ma posiadać losowo generowany wachlarz zdolności, dzięki czemu walki z takimi osobnikami mają być jeszcze bardziej wymagające. Gracze nie będą po prostu wiedzieli, gdzie, kiedy i jak zaatakuje nasz "szef". Obietnicę traktujcie jednak z lekkim przymrużeniem oka, bo Smilegate nie jest pierwszym producentem MMORPG, który coś takiego obiecał.
Rasy
W Lost Ark istnieje tylko jedna rasa. Rasa ludzi.
Klasy postaci
Zaczniemy od czterech głównych klas postaci:
- Warrior
- Fighter
- Gunner
- Mage
Jednak już na 10 levelu udamy się do specjalnego miejsca - Zion Gate, gdzie będziemy mogli wybrać jedną z trzech specjalnych subklas (na CBT dostępne będą po dwie subklasy dla Warka, Fightera i Gunnera i jedna dla Maga). Tutaj radzę zastanowić się dwa razy, bo po wyborze specjalizacji nie będzie już odwrotu.
Subklasy Warriora: Berserker oraz Warlord.
- Berserker będzie używał wielkich, dwuręcznych mieczy.
- Warlords to pół-tanker, którego uzbrojeniem będzie lanca i tarcza.
Subklasy Fightera: Battle Master oraz Infighter
- Battle Master będzie takim Battle Magiem i debufferem w jednym.
- Infighter ma być najszybszą i najbardziej mobilną klasą w grze.
Subklasy Gunnera: Devil Hunter oraz Blaster
- Devil Hunter będzie korzystał z broni palnych, małych kusz i dual-pistoli.
- Blaster to powolna, ale bardzo poteżna klasa. Będzie mógł summonować armaty, działka czy miotacze ognia.
Subklasy Maga: Bard
- Bard będzie typowym Supportem z leczeniem, buffowaniem i wskrzeszaniem swoich kompanów z drużyny.
Customizacja
O ile początkowy kreator postaci nie będzie oferował niczego wielkiego, to późniejsza customizacja zrekompensuje wszystko. Każdy przedmiot, każda głupotka, w którą ubierzemy naszą postać będzie widoczna na postaci. Od wymyślnych kostiumów, po czysto kosmetyczne dodatki. Spotkanie drugiej, identycznej postaci będzie więc mało prawdopodobne.
Skille, czyli Tribod System
Kojarzycie jak wygląda system umiejętności w Diablo 3? Wybieramy tam umiejętność i odpowiednią do naszego stylu rozgrywki runę. W Lost Ark Online będzie istnieć coś podobnego, aczkolwiek o wiele bardziej zaawansowanego. Do niektórych skilli będziemy mogli wybrać nie tylko żywioł czaru (Ice, Fire itd.), ale również rodzaj jego ataku (wybuchające okręgi, kolumna itd.) oraz rozmiar AoE (mniej DMG, a więcej AoE lub odwrotnie).
Life skills
Próżno szukać w hack’n’slashach czy nawet action-MMORPGach sandboxowych elementów. W Lost Ark Online takie jednak będą. Chcecie się pobawić w drwala? Proszę bardzo. Interesuje was górnictwo? Łapcie za kilof i kopcie. Wolicie odstresować się przy łowieniu ryb? Droga wolna. A może uprawa roślin, archeologia, albo astronomia?
Tryb przygodowy
Gracze znudzeni naziemną zabawą będą mogli odwiedzić najbliższy port, wynająć statek i wyruszyć na poszukiwanie nowych lądów (i skarbów). Nie będzie to jednak proste zadanie, bo nie dość, że takie lokacje nie będą zaznaczone na mapie, to jeszcze po drodze czeka na nas mnóśtwo niebezpieczeństw.
Mini-gierki
Panowie ze Smilegate są chyba fanami Wiedźmina 3, bo w Lost Ark Online zakosztujemy bardzo podobnych mini-gierek. Udając się do tawerny, będziemy mogli zmierzyć się w takich konkurencjach jak gra w karty czy… picie procentowych trunków na czas.
Wszystko oczywiście na kasę:)
Konsekwencje swoich wyborów
Raz na jakiś czas staniemy w Lost Ark Online przed trudnym wyborem, który w dalszej rozgrywce może mieć swoje wymierne konsekwencje. Będzie to np. wymagający naszej pomocy NPC, albo uciekający przed sprawiedliwością złodziej.
Założmy, że dajemy uciec rzezimieszkowi. Narażamy się strażnikom i pokrzywdzonemu sklepikarzowi, który odmawia nam usług, jednak złodziej odwdzięcza się nam później dodatkowymi questami z fajnymi nagrodami.
PvP
Bez rewelacji, ale tego można było się akurat spodziewać. W takich grach jak Lost Ark Online chodzi przede wszystkim o PvE, więc element PvP schodzi na dalszy plan. Pewnie dlatego powalczymy tylko 3vs3 lub 5vs5. Żadnego open-PvP, żadnych masowych bitew.
Grafika & wymagania
Co tu dużo mówić – Lost Ark Online wygląda świetnie. Koreańczycy wycisnęli z Unreal Engine 3 ostatnie soki, przez co możemy się spodziewać ładnej, ale przede wszystkim bardzo przystępnej grafiki.
Oto oficjalne wymagania sprzętowe:
Premiera?
To właśnie największa niewiadoma. Koreańska Closed Beta rusza 24 sierpnia. Jeśli nie będzie problemów, a Smilegate utrzyma tempo produkcji, to OBT powinna wystartować na początku 2017 roku. Zaraz potem spodziewana jest wersja chińska (działa już ich strona).
Co z Europą? Trudne pytanie, ale premiery nie spodziewałbym się prędzej niż w 2018 roku.