World of Warcraft ma podobno 9 milionów abonentów (9 milionów płacących graczy)

Dokładnie dziesięć lat temu (w 2015 roku) Blizzard wypuścił ostatni raport finansowy, w którym poinformował o dokładnej liczbie abonentów/subskrybentów w grze. Było to wówczas 5,6 mln osób. Potem już nigdy oficjalnie nie dowiedzieliśmy się, ilu jest płacących playerów w Azeroth.
No to skąd wiadomo o tych 9 milionach? Chodzi o ten obszerny artykuł, ten filmik (od jednego z czołowych content creatorów) oraz masę poszlak.
Podczas GDC 2024, jeden z deweloperów WoW-a pokazał poniższą grafikę. Oszacowano potem, że WoW miał wówczas około 7,2 mln abonentów.
Było to jednak w czasie, gdy chiński World of Warcraft był zamknięty i niedostępny, a wiadomo przecież, że Chińczycy zawsze stanowili znaczną siłę w Azeroth.

Ostatnio - przypadkowo - natrafiono także na zwiastun koncertów z okazji 20-lecia WoW, gdzie użyto sformułowania „‘rejoignez 9 millions de joueurs‘, co można tłumaczyć jako ‘dołącz do 9 milionów graczy’.
Oczywistym jest, że World of Warcraft nie ma 9 milionów zarejestrowanych użytkowników (raczej 190 mln), więc te 9 mln musiało oznaczać liczbę subskrybentów czy jak kto woli aktywnych użytkowników (tych płacących miesięczny abonament).

Potem więc wzięto się za wyliczenia. Policzono dane z DataforAzeroth.com, Raider.IO, IronForge.pro oraz podobnych stron. Policzono, ile osób aktywnie bawi się w M+, ile w rajdy i areny, ile osób aktywnie loguje się do gry i ma powyżej 10 poziomu. Policzono także, ile mniej więcej osób może pochodzić z Chin przy założeniu, że jeden użytkownik posiada średnio 3 aktywne postacie (main i alty).
Wyszła liczba zbliżona do 9 milionów, co może potwierdzać, że właśnie tylu abonentów posiada obecnie World of Warcraft.
Gdyby to była prawda, to mówilibyśmy o dużym sukcesie WoW-a. Bardzo dużym. Blizzard wyszedł z dołka i z 4 milionów abonentów, które widzieliśmy pod koniec „Battle For Azeroth” zdołał podwoić wynik i znowu zaprowadzić World of Warcraft na szczyt. Oczywiście spora w tym zasługa wersji “Classic” oraz coraz lepszych dodatków (no może poza “Shadowlands”).
Oczywiście to nie jest rekord (na przełomie WotLK i Cataclysm mieliśmy 12 mln abonentów), ale 9 milionów także wygląda imponująco. Szczególnie że mówimy o 21-letnim MMORPG-u.



