TOP10 najbardziej przełomowych MMORPG-ów (w historii)

Lotr fellowship of the ring 097

Przed wami lista 10 najbardziej przełomowych MMORPG-ów w historii, które moim subiektywnym zdaniem miały największy wpływ na oblicze naszego gatunku. 

10. RuneScape

Trudno byłoby nie umieścić na liście gry, która dobiła ostatnio do 250 milionów zarejestrowanych graczy na całym świecie. RuneScape pokazał całemu światu, że nie trzeba wielogigabajtowych klientów i super grafiki, aby stworzyć wspaniałego MMORPG. Wystarczy mieć pomysł na rozgrywkę, a Jagex taki właśnie pomysł znalazł. Efekt? Jeden z najpopularniejszych i najbardziej zaludnionych tytułów ostatniego piętnastolecia, który odcisnął wielkie piętno na całym naszym gatunku. 

9. Ultima Online

Od Ultimy Online tak naprawdę wszystko się zaczeło. „Pierwszy prawdziwy MMORPG”, który pokazał całemu światu, jak powinna wyglądac sieciowa gra role-playing z udziałem tysięcy graczy. Bez Ultimy nie powstałoby wiele przyszłych tytułów, co chyba najlepiej pokazuje, jak ważny był to produkt dla gatunku Massively Multiplayer Online.

8. EVE Online

Do momentu premiery EVE Online, ludzie nie zdawali sobie sprawy, że można stworzyć tak wielką i tak rozbudowaną grę MMORPG. A jednak. To właśnie EVE – jako pierwsze – zaoferowało namiastkę kosmosu w naszym komputerze. Mogliśmy się wcielić w pilota statku, przemierzać ogromne połacie galaktyki i robić co nam się żywnie podoba. Żadnych ograniczeń, żadnych limitów, żadnych zakazów. Nawet teraz, 13 lat po swoim starcie, EVE Online to przykład żywej legendy i jednego z pierwszych prawdziwych sandboxów MMORPG.

7. TERA Online

Mimo wszystko uważam, że TERA Online w jakiś sposób zrewolucjonizowała gatunek MMORPG. Może nie był to jakiś wielki krok naprzód (raczej kroczek), ale jednak metka „pierwszego prawdziwego non-targeta w otwartym świecie” wprowadziła nieco świeżości w system walki. Dotychczas zdawało się, że jesteśmy skazani na point’n’clicki. A jeśli ukazywał się już jakiś non-target, to zazwyczaj w formie arenówki (Rakion) lub dungeonówki (Vindictus). Dopiero TERA – pod płaszczykiem imponującej grafiki – uświadomiła ludziom, że w celownikiem na środku ekranu można się bawić lepiej niż w przypadku biernego klikania klawiszy.

6. EverQuest

Nie wiem, ile w tym prawdy, ale mówi się, że gdyby nie EverQuestWorld of Warcraft nigdy by nie powstał. To właśnie na tym tytule wzorowali się podobno Panowie z Blizzarda, co już samo w sobie jest jakimś zaszczytem. No bo jeśli Zamieć „podgląda” twoją grę, to znaczy, że jest ona nie tylko dobra, ale wręcz wybitna. Prawda, EQ nie zrobił może wielkiej kariery, bo teraz mało kto o nim pamięta, ale w 1999 roku był to przełom, który wyznaczył pewne standardy obecne do dnia dzisiejszego. 

5. Tibia

Kiedy na świecie nie było World of Warcraft, Lineage 2, Black Desert czy Guild Wars 2, pojawiła się ona – Tibia, która w czasach raczkującego internetu, stała się ogromnym hitem mogącym zgromadzić na serwerach po kilkadziesiąt tysięcy osób. To właśnie od tej gry wiele osób zaczynało swoję przygodę z gatunkiem MMORPG. To tutaj uczono się podstaw sieciowej zabawy, interakcji z innymi graczami,ogólnie wszystkich i dobrych (i złych) rzeczy, które dzień w dzień spotykają nas w tego typu produkcjach. Tibia na długie lata wyznaczyła wzorzec rozgrywki, który został później powielony na mnóśtwo sposobów.

4. Ragnarok Online

Kultowa produkcja, która do dziś dzień jest stawiana jako przykład idealnego gridnownika. Chociaż to nie tylko grind sprawił, że Ragnarok Online stał się tak popularny i tak lubiany wśród graczy. Chodziło o zupełnie coś innego. Klimat, ilość klas postaci, świat gry, soundtrack i rozbudowany content, który bił wiele większych produkcji na głowę. Ludzie ujrzeli, że nawet z „jaskrawą” grafiką i postaciami wyglądającymi jak dzieci można coś historycznego. 

3. MU Online

Po spektakularnym sukcesie Diablo 2, gracze chcieli dostać coś podobnego, ale w formie MMORPG-a. No i dostali, MU Online właśnie. Webzen idealnie zbalansował elementy hack’n’slasha z role-playing, przez co dostaliśmy dynamiczny, szybki i mega wciągający tytuł, który wyznaczył nowe trendy i na wiele kolejnych lat stał się wyznacznikiem jakości.

2. Lineage 2

Aż trudno zliczyć tytuły, które w mniejszym lub większym stopniu wzorowały się na Lineage 2. Trudno się temu jednak dziwić, bo NCSoftowi udało się stworzyć grę prawie idealną, która pomimo ostatnich, powiedzmy nieciekawych aktualizacji, już zawsze będzie mieć miejsce w kanonie gatunku MMORPG. Nie wiem czy dotąd powstała równie udana produkcja, która w tak umiejętny sposób łączy otwarty świat i co by nie mówić standardowy system rozgrywki.

1. World of Warcraft

Historię gier MMORPG powinniśmy podzielić na taką sprzed i po narodzinach World of Warcraft. Nie ma drugiego innego tytułu, który zrobił dla naszego gatunku tyle dobrego. To właśnie od WoW-a rozpoczął się boom na „sieciówki” – każdy producent na świecie chciał powtórzyć sukces Blizzarda, więc wykładał pieniądze i zalewał rynek różnego rodzaju tytułami. Oczywiście, większość z nich nadawała się do kosza, ale spośród całego tego chłamu można było wyłapać nieliczne perfełki, które z sukcesem działają do dziś dzień. A teraz pomyślcie, że nie byłoby tych gier, nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie World of Warcraft.

Kto jak kto, ale to właśnie WoW zasługuje na miano najbardziej przełomowego MMORPG-a w historii. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości.

 

Czy jakaś gra wam tutaj nie pasuje? A może o kim zapomnieliśmy? Zapraszam do komentowania. 

Zobacz także

64 komentarzy