10 najpopularniejszych gier MMORPG

Popular

Ważne:

  • To nie jest oficjalna lista "najpopularniejszych MMORPG" (bo takowa nie istnieje). Obliczenia mogą się trochę różnić od rzeczywistości. 
  • Pod uwagę wziąłem jedynie pełnoprawne produkcje MMORPG z wersją PC jako główną. 
  • Żadnych “semi-MMO” w stylu Destiny 2, Warframe czy World of Tanks. 
  • Ranking skupia się na anglojęzycznych/globalnych wersjach gier. Nie interesują nas chińskie, japońskie czy południowokoreańskie odsłony, do których i tak nie mamy dostępu.
  • Na popularność danej gry, a co za tym idzie miejsce w naszym rankingu, decydowało wiele czynników. Po pierwsze i najważniejsze – komunikaty, raporty finansowe lub fragmenty wywiadów pochodzące bezpośrednio od producentów/wydawców gier, które dotyczą kondycji gry. Potem medialność danego tytułu, rozpoznawalność marki, wielkość/aktywność Subreddita, ilość widzów na Twitchu, dostępność na innych platformach, liczba graczy na Steamie (jeśli dana gra posiada taką wersję), model płatności itd.

1. World of Warcraft

Liczba aktywnych graczy: 2,000,0000 – 4,000,000

Bez niespodzianki. Każdy kto, chociaż troszeczkę interesuje się grami MMORPG, doskonale zdaje sobie sprawę z wielkości World of Warcraft.  Jest to absolutny gigant naszego gatunku, który od ponad 16 lat – czyli momentu swojej premiery – znajduje się na samym szczycie.

Nie mamy dokładnych danych, co do liczby aktywnych graczy (kilka lat temu Blizzard zrezygnował z podawania tej informacji), ale dzięki ostatnim raportom dotyczącym “Shadowlands” wiemy, że gra zanotowała ogromny skok popularności, a ilość abonentów zbliżyła się do swoich najlepszych wyników z ostatnich lat. W listopadzie i grudniu mogło to być więcej niż sześć-siedem milionów, ale teraz – według Superdata – “WoW wrócił do swojego normalnego poziomu”.

Ten poziom to prawdopodobnie coś pomiędzy 2 a 4 miliony. 

2. RuneScape

Liczba aktywnych graczy: 1,100,000 – 4,000,000

W fantastycznej kondycji znajduje się także RuneScape/Old School RuneScape. W styczniu 2020 roku liczba aktywnych abonentów wynosiła 1,1 mln, ale dzięki pandemii koronawirusa ta liczba urosła jeszcze bardziej. Przychody Jagex zwiększyły się o 20% rok do roku, a OSRS ustanowił nowy rekord równocześnie zalogowanych graczy (prawie 160 tys.). Ponadto Jagex wspomina o kolejnych “many millions who enjoy the free-to-access content”. Dzięki temu wiemy, że RuneScape to prawdziwy gigant i prawdopodobnie drugi najpopularniejszy obecnie MMORPG w naszej cześci świata. 

3. Final Fantasy XIV

Liczba aktywnych graczy: 700,000 – 1,300,000

Nie obserwujemy żadnego zatrzymania trendu. Nasza baza graczy wciąż się powiększa i rośnie” – tak Naoki Yoshida opisywał niedawno sytuację w Final Fantasy XIV, co tylko potwierdza nasze obliczenia. Według dobrze poinformowanych źródłem (związanych ze Square Enix), wiemy, że FFXIV ma obecnie między około 700-800 tysięcy aktywnych subskrybentów, chociaż ta liczba będzie teraz tylko wzrastać. Na horyzoncie widnieje dodatek “Endwalker”, który powinien ustanowić nowy rekord popularności (w przypadku poprzedniego rozszerzenia - Shadowbringers liczba abonentów podskoczyła do 1,2 mln).

4. Elder Scrolls Online

Liczba aktywnych graczy: 500,000 – 2,500,000

Tylko w 2020 roku do Elder Scrolls Online wkroczyło trzy miliony nowych użytkowników (wzrost z 15 do 18 milionów sprzedanych egzemplarzy). Kolejny dowód na to, że pandemia koronawirusa “bardzo dobrze” zrobiła gatunkowi MMORPG.

Trudno jednak oszacować dokładną liczbę aktywnych playerów w ESO. W przypadku wersji PC na pewno mówimy o kilkuset tysiącach osób, ale nie zapominajmy, że Elder Scrolls Online posiada również ogromną bazę graczy na konsolach. Gdyby dodać do siebie oba klienty – a przy okazji pamiętając o trzech milionach nowych użytkowników w ciągu roku – faktyczna liczba może wynosić nawet 2,5 mln, o których była mowa w 2018 roku.

5. Black Desert Online

Liczba aktywnych graczy: 500,000 – 1,000,000

40 milionów graczy ze 150 krajów oraz 1,7 mld dolarów wygenerowanych przychodów – te dwie liczby  powinny was przekonać do tego, że Black Desert to jeden z najpopularniejszych MMORPG na świecie. Dzieło firmy Pearl Abyss bez wątpienia powinno być stawiane w tym samym szeregu co World of Warcraft, Final Fantasy XIV, RuneScape czy Elder Scrolls Online. Szczególnie że Black Desert – porównaniu do poprzedników – ma tę przewagę, że jest obecny na wszystkich kluczowych platformach do gry: PC, konsole oraz urządzenia mobilne. Popularności Black Desert pomogły także częste giveaway’e, dzięki którym mogliśmy zgarnąć darmowe egzemplarze tej produkcji. Niby Buy2Play, a jednak Free2Play. Liczba aktywnych graczy waha się tutaj od pół miliona do miliona.

6. Albion Online

Liczba aktywnych graczy: ~500,000

Chyba nikt nie spodziewał się, że ten niepozorny hardkorowy MMORPG (z naciskiem na PvP) odniesie taki sukces? A jednak… Gracze pokochali Albion Online, o czym usilnie przekonuje nas Sandbox Interactive: “Albion ma stałą liczbę 500 000 graczy każdego miesiąca, a liczba graczy nadal rośnie.” Spory wpływ mają na to regularne aktualizacje, które nie tylko powiększają content, ale wprowadzają zmiany w dotychczasowej rozgrywce.

7. DC Universe Online

Liczba aktywnych graczy: ~400,000

Od wielu lat przekonujemy was, że DC Universe Online to wielki MMORPG z jeszcze większą bazą użytkowników. Jednak dopiero sprzedaż Daybreak Game Company (oraz ujawnienie dokładnych danych dotyczących ich gier) pokazała skalę popularności DCUO. Okazuje się, że miesięczna liczba aktywnych graczy wynosił tutaj 419 tysięcy. Na pewno spora w tym zasługa crossplatformości gry (gracze PC oraz konsole mogą bawić się razem).

8. EVE Online

Liczba aktywnych graczy: ~300,000

Konieczność siedzenia w domach bardzo dobrze zrobiła także EVE Online, które zanotowało jeden z najlepszych okresów w swojej historii. W samym 2020 roku do gry przybyło 1,2 mln nowych użytkowników, a liczba MAU (Monthly Active Users) zwiększyła się do 300 tysięcy (według wywiadu z członkiem CCP). EVE Online to absolutny rodzynek wśród gier MMORPG. Nie ma na rynku drugiej tak sandboxowej, tak wymagającej i tak hardkorowej gry. Zresztą EVE Online już dawno wykroczył poza barierę “zwykłej gry Massively Multiplayer Online”. Mówimy raczej o fenomenie socjologicznym, w którym obserwuejmy epickie bitwy, dramaty ludzi lub zagrania rodem z filmu szpiegowskiego. 

9. Guild Wars 2

Liczba aktywnych graczy: 100,000 – 300,000

Guild Wars 2 jest dziś cieniem dawnego siebie. Po wielkiej produkcji, która miała 400,000 równocześnie zalogowanych osób podczas premiery pozostały wspomnienia. Brak dużych aktualizacji, ubogi end-game, kłopoty ArenaNet (zwolnienia pracowników) oraz słabe wyniki finansowe przełożyły się na coraz mniejszą popularność GW2, która nie może równać się z WoW-em, RS, FFXIV czy ESO, ale która wystarcza, żeby Guild Wars 2 znalazł się na tej liście. Nadal mówimy o grze, która ma powyżej 100 tys. aktywnych graczy miesięcznie. A będzie ich więcej, jeśli GW2 zadebiutuje wreszcie na Steamie, a potem wypuści dodatek “End of Dragons”.

10. SWTOR, LOTRO, Tibia

Z ostatnim miejscem w rankingu był największy kłopot. Trzy gry posiadają bardzo zbliżoną liczbę aktywnych graczy, więc – żeby nikt nie czuł się pokrzywdzony – umieściłem je wszystkie.

Star Wars The Old Republic

Liczba aktywnych graczy: 100,000 – 200,000

Jeszcze rok temu SWTOR nie mógłby znaleźć się na liście najpopularniejszych MMORPG. W międzyczasie Star Wars The Old Republic zadebiutował jednak na Steamie, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Populacja graczy zwiększyła się kilka razy, a sama gra – według Steamspy – dotarła do nawet pięciu milionów nowych użytkowników. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasową populację, liczbę serwerów oraz wyniki ze Steama, to SWTOR posiada między 100 a 200k graczy miesięcznie.

Lord of the Rings Online

Liczba aktywnych graczy: ~108,000

W przypadku LOTRO nie ma miejsca na spekulacje. Tutaj wiemy dokładnie, ile osób bawi się we Władcę Pierścieni Online. 108 tysięcy aktywnych użytkowników miesięcznie, z czego 40 tysięcy opłaca nieobowiązkowy abonament.

Tibia

Liczba aktywnych graczy: ~100,000

No i Tibia, która ze “śmiesznej gry z Polaczkami” przeobraziła się w jedną z popularniejszych produkcji MMORPG. Pomogła w tym pandemia koronawirusa oraz zmiany, jaki CipSoft wprowadził do swojej sztandarowej produkcji (np. legalną sprzedaż postaci). W efekcie Tibia zanotowała wspaniały rok. Dzienne CCU było najwyższej od siedmiu lat, a liczba aktywnych graczy (również dziennie) przekroczyła 100 tysięcy. Ponadto CipSoft zanotował rekordowy rok w przychodach – 25 milionów euro (115 milionów złotych), a sama Tibia stała się czwartym najchętniej oglądanym MMORPG na Twitchu.


Dalsze miejsca:

  • Neverwinter
  • ArcheAge
  • Lineage 2 (z prywatnymi serwerami)
  • MapleStory
  • Star Trek Online
  • TERA Online

Zobacz także

27 komentarzy